Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nedfryst Hallandsås ska hjälpa borren

Publicerat lördag 25 augusti 2012 kl 12.02
"Hallandsås är alltid Hallandsås"
(2:21 min)
Sista fasen i arbetet med att borra en tunnelgenom Hallansås är inlett. Det blir ett svårt arbete eftersom berget är sprucket och vattenfyllt. Foto: Skanska-Vinci

20 år efter byggstarten av tågtunnlarna inleds nu den sista fasen i arbetet mot den bångstyriga Hallandsåsen. Den stora utmaningen är en zon med sprucket berg med mycket vatten.

Därför fryser man nu ner berget för att borrmaskinen lättare skall kunna tugga sig igenom den sista biten.

Vi står i en arbetstunnel och åsen läcker, så långt är allt bekant, men det är en arbetstunnel som kommer att fyllas igen. Vi närmar oss en del av åsens inre, den så kallade Möllebackzonen, som nu håller på att frysas ner och arbetstunnlarna kommer långsamt förvandlas till vinterlandskap.

Trafikverkets informationschef, Ulf Angberg, öppnar dörren till ett bergrum.

– Nu står vi vid de här aggregaten som håller den besvärliga Möllebackzonen nerfryst. Det kan jämföras med den typen av aggregat som man fryser ned en hockey-rink med, säger Ulf Angberg.

En vätska som håller 39 grader sprutas in i rör i den spruckna berggrunden.

– Möllebackzonen är det geologiskt sett mest komplicerade området, men i och med att vi fryst ner blir det ganska lätt att ta sig igenom det. Hade vi inte gjort hade vi fått problem här.

När tunnelbygget inleddes för tjugo år sedan fick man omedelbart problem då tunnelborrmaskinen inte klarade av den spruckna och vattenfyllda berggrunden. Oförutsägbara bergförhållanden var förklaringen då.

Geologer sa att det snarare var uppenbart att en så kallad urbergshorst med kraftig sprickbildning läcker som ett såll. I ett desperat försök att stoppa vattnet tryckte man 1997 in 1 400 ton av det giftiga tätningsmedlet Rocha Gil. Boskap dog och vattendragen förstördes.

Tunnelbygget stoppades och åsen sanerades. Nu, snart tio år efter omstarten, har man lärt känna åsen.

– Det är ju ett väldigt unikt berg och alla som har jobbat med tunnlar här och runt om i världen säger att det här är en rejäl utmaning att jobba med, även om det bara är en ås mellan Skåne och Halland.

86 procent av tågtunnlarna är nu klara och torra, inklädda med nästan 40 000 täta betongelement. Ena tunnelröret är helt klart och 8,6 kilometer långt - Sveriges längsta tunnel.

Det återstår drygt två kilometer i det andra tunnelröret innan tunnelborrmaskinen kan se dagens ljus. Ett år av borrande och förhoppningsvis utan överraskningar.

 – Hallandsås är alltid Hallandsås. Det kan vara tufft, säger Ulf Angberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".