Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/
Det brinner i Kronåsens industriområde med kraftig rökutveckling som följd.
(Publicerat idag kl 15.48)

Skolan missar digitala medier i läsundervisning

Uppdaterat tisdag 30 oktober 2012 kl 17.25
Publicerat tisdag 30 oktober 2012 kl 12.54
"Tas inte tillvara i skolan"
(1:52 min)
Läsundervisningen i skolorna varierar stort vad gäller kvalitet. Årskurs 7 på Finnbäcksskolan i Lycksele arbetar med sina datorer på heltid. Foto: Viktor Åsberg/Sveriges Radio.

Det är rena lotteriet om elever får bra läsundervisning eller inte, visar en granskning från Skolinspektionen. Trots nya hjälpmedel som digitala medier jobbar många lärare på som de alltid har gjort.

Hanna Vikingsson är 14 år och går i åttonde klass i Stockholm.

– Vi läser mycket böcker och skriver mycket texter och berättelser.

Använder ni bloggar eller twitter i undervisningen?

– Nej, det gör vi inte. Vi får inte använda telefoner eller någonting. Men om vi skriver uppsatser så har vi datorer i skolan. 

Kjell Ahlgren, undervisningsråd på Skolinspektionen, säger att elever och lärare inte alltid lever i samma verklighet och att skolan måste anpassa sig efter nya sätt att läsa.

– Det finns ingen grupp ungdomar, före den här tiden vi har nu, som har läst och skrivit så mycket. Med det tänker man inte på i skolan för de läser och skriver bloggar, twitter, de sms:ar och så vidare. Ungdomar läser och skriver mycket, med det tas inte tillvara i skolan.

Ett annat stort problem är att det skiljer sig mycket mellan hur olika lärare arbetar, inom samma skola. Det blir ett lotteri, säger han.

– Det finns mycket forskning som visar på att om man är motiverad och jobbar med saker som man känner intresse för så når man bättre resultat. Har man då otur och hamnar hos en lärare som inte alls har någon koppling till elevernas verklighet, där undervisningens drivs på ett sätt som inte alls appellerar till elevernas sätt att ta emot undervisningen, så blir man mindre motiverad och når ett sämre resultat.

Skolinspektionen har granskat 40 skolor och över 250 lektioner. Bara en tredjedel av dem höll tillräckligt hög kvalité. Intervjuer med elever visar att de sällan vet vilka kunskapskrav som finns eller vilka målen med undervisningen är. Skolinspektionen hävdar att de saknar utmaningar och att eleverna sällan deltar själva i planeringsarbetet. Något som Hanna Vikingsson gärna skulle göra mer.

– Jag skulle vilja ha mer av att man skulle får vara med och bestämma lite själv, vad man ska göra för uppgifter. Så man kan få komma med förslag. Sen behöver ju inte de gå igenom, men så att de lyssnar lite på vad man vill göra också.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.

Användarkommentarer

Nedanstående kommentarer kommer från användare och är inte en del av det redaktionella innehållet. I och med att du skickar in en kommentar bekräftar du också att du accepterar våra regler för kommentering
Du kan kommentera anonymt. Vill du inte uppge din e-post kan du därför skriva in en påhittad t ex ”intejag@example.com”

Visa fler
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".