Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Fackförbund kritiska till SAS bantningsplan

Publicerat måndag 12 november 2012 kl 18.43
SAS personalklubb i Norge säger blankt nej
(4:04 min)
Enligt Unionens orförande Cecilia Fahlberg är det "oacceptabelt" att SAS inte inlett förhandlingar med facket tidigare. Foto: Scanpix.

I dag har skandinaviska flygbolaget SAS berättat om vad det vill göra för att vända på utveckingen. För att få ekonomin att gå ihop vill bolaget minska antalet anställda kraftigt genom försäljning av verksamheter, och regeringen har ställt upp med en lånegaranti. Men missnöjet är stort från fackligt håll och nu väntar en vecka av förhandlingar.

Unionens ordförande Cecilia Fahlberg är mycket kritisk till SAS agerande.

– Jag är upprörd över att man gör på det här sättet. Vi upplever det här som ett diktat. Det skiljer sig mycket från hur vi brukar förhandla på den svenska arbetsmarknaden.

Enligt Cecilia Fahlberg är det "oacceptabelt" att företaget inte inlett förhandlingar med facket tidigare.

– Den har planen har ju funnits en längre tid, det är ansvarslöst att man inte har gått ut tidigare med förhandlingar, säger hon.

Svenska facket Unionen, som organiserar kabinpersonal, och deras danska motsvarighet uttrycker tveksamhet till försämringarna, och SAS personalklubb i Norge säger blankt nej.

Liknande tongångar hörs även från Unionens tjänstemannaförening på SAS i Stockholm, och ordförande Sven Cahier, som pekar på att hans medlemmar alla har individuella löner.

De norska SAS-anställdas inställning är dock splittrad. Asbjörn Wikestad, ordförande för SAS norska personalklubb, har tidigare sagt att SAS-ledningen "kan glömma" lönesänkningar.

Efter att ha tagit del av ledningens sparplan upprepar Wikestad sin hållning.

– Vi är glada över att företaget ser ut att överleva. Men samtidigt är det viktigt att understryka att vi över huvud taget inte godkänner lönereduktion, säger Wikestad till norska radion NRK.

Företrädare för det norska pilotfacket och de kabinanställda är dock mer kompromissvilliga och vill bidra så att SAS "kan framstå som ett konkurrensdugligt företag". Det säger Jan Levi Skogvang, som företräder de norska piloterna i SAS.

Han får medhåll från den norska kabinpersonalens Anneli Nyberg.

– Vi får sätta oss ner med våra medlemmar för att titta på planen i sin helhet, Men det råder väl inga tvivel om att vi är i en situation där vi måste göra en del handgrepp för att säkra arbetsplatserna, säger Nyberg till NTB.

Ingen av dem tror att just deras medlemmar drabbas av större nedskärningar. De uppfattar sparplanen som en "stabscentralisering". I Danmark däremot kallades kabinpersonalen till krismöte redan under måndagsmorgonen.

SAS ledning har nu alltså presenterat den stora planen för att företaget ska överleva. Kollektivavtalen ska omförhandlas, lönerna ska sänkas med upp till 15 procent, och det föreslås försämringar när det gäller ledighet och andra villkor.

Verksamhet säljs och det ska sparas genom personalneddragningar. SAS vd Rickard Gustafson, som själv är villig att sänka sin lön med 20 procent, säger att veckan blir avgörande för SAS framtid. Senast på söndag den 18 november måste alla ha skrivit på.

SAS existens hänger alltså på att företaget och facken kan komma överens.

– Det är en omfattande plan jag kommer med. Jag begär mycket. Så det vore kanske lite märkligt om alla i samma sekund som sparplanen kommer ut bara spontant sade att det där är vi med på.

– Men det finns faktiskt ingen annan väg. Vi har inte tjänat pengar på många år. Det är inte möjligt att bedriva en verksamhet om man inte gör det på marknadsmässiga villkor, säger Gustafson, som kallar förhandlingarna med facken för ”Last Call”, sista utrop eller sista chansen.

På personalsidan blir det 800 tjänster som ska bort i Sverige och Norge och Danmark när administrationen koncentreras till Stockholm. Samtidigt ändras organisationen så att det blir färre chefsnivåer. Lönerna för dem som blir kvar sänks med mellan 15 och 17 procent.

Sammanlagt minskar antalet anställda med 6 000, från dagens nära 15 000 ner till 9 000 om några år.

För den flygande personalen, kabinanställda och piloter ändras de så kallade löneskalorna och tjänstgöringsvillkoren, exempelvis arbetstidsregler. Här blir "lönejusteringen", som Gustafson kallar sänkningen, cirka 12 procent i genomsnitt men högst 15 procent för den enskilde.

Därmed berörs alla anställda på SAS av lönesänkningarna.

Ägarna har de senaste åren skjutit till 11 miljarder i två nyemissioner och flera besparingsprogram har genomförts och ändå dras bolaget med enorma problem. Peter Norman, som är finansmarknadsminister och representerar den största ägaren, säger:

– Min bedömning är att den plan som bolaget nu tar fram är mer radikal och mer konkret än tidigare. Det borgar för att det borde kunna leda till ett konkurrenskraftigt bolag, säger Peter Norman, som dock inte är beredd att skjuta till mer pengar i form av aktiekapital.

Regeringen har sedan 2011 letat intensivt efter nya ägare och ett stort antal köpare har kontaktats, men någon affär har inte varit nära. SAS har ett sådant kostnadsläge i dag att intressenter tycker att det inte är ett livskraftigt bolag på längre sikt.

– Vår ambition och strategi nu är att göra bolaget mer konkurrenskraftigt, för att när detta är klart gå ut igen och försöka hitta köpare till SAS, säger Norman.

– Ägarna har ställt ut lånefaciliteter, garantier på sammanlagt 3,5 miljarder, varav den svenska delen uppgår till 749 miljoner kronor. Det skapar en säkerhet i bolaget för oförutsedda utgifter. Det blir en buffert som skapar trygghet, säger finansmarknadsministern.

Upplägget behöver inte godkännas av EU-kommissionen men väl av den svenska riksdagen.

Reportrar: Tommy Fredriksson, Anders Jelmin och Sören Granath.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".