Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Därför faller konsumenten för mellandagsrean

Publicerat tisdag 25 december 2012 kl 16.57
"Hur vi handlar påverkar vår miljö"
(2:00 min)
Professor Per Kristensson har funderat mycket på hur vi konsumerar. Foto: Sveriges Radio.

Mellandagsreorna igång och många konsumenter hoppas på fynd. Men varför faller vi för extraerbjudanden och lockpriser.

– Vi konsumenter behöver anledningar att handla. Rea är en anledning som gör att det kan kännas som att vi sparar pengar, fast vi faktiskt istället spenderar dem, säger Per Kristensson, professor i psykologi vid Karlstads universitet.

Hur tänker en konsument, rationellt eller på ren impuls? Vad händer i hjärnan när budskapet " ta tre, betala för två" når in i medvetandet? Och borde vi inte begränsa inköpen och därmed produktionen av varor, så att planetens resurser räcker längre?

Professor Per Kristensson har funderat mycket på de här frågorna. Hans forskning visar att butikerna mer och mer bygger upp ett slags upplevelserum, där det är viktigt att konsumenten får det den förväntar sig. Bland annat ska det dofta rätt, vara lagom ljust och spelas rätt slags musik.

– Musiken ska gärna vara något som ligger där i bakgrunden utan att man märker den.

Vad vill ni uppnå med den här forskningen?

– Konsumtion är ett viktigt och vanligt fenomen i dagens samhälle. Vi tillbringar oerhört mycket tid i butiker, för att handla saker till oss själva. Därför känns det viktigt att förstå besluten som människor fattar i butiker.

– Hur vi konsumerar påverkar vår omvärld, vi kan kanske använda kunskaperna till att skapa en bättre värld. Exempelvis få människor att handla mer klimatvänligt genom att köpa fler ekologiska produkter. Eller kanske transportera sig mer klimatvänligt. Det finns en mängd konsumtionsbeteenden som påverkar och spiller över på vårt samhälle.

Mer om …

Så här blir du övertalad

ÖMSESIDIGHET När expediten hjälpsamt kommer med nya storlekar eller föreslår nya modeller i provrummet, väcks en känsla av ömsesidighet hos kunden, som också vill vara "hjälpsam". Till slut köper därför kunden något.

SOCIALA BEVIS När alla andra köper en typ av varor, blir det viktigt att själv också göra det, exempelvis speciella modemärken.

COMMITMENT Om kunden i ett samtal med försäljaren råkar säga att man är mycket intresserad av t ex skidåkning, blir det sedan väldigt svårt att köpa de billigaste skidorna. Vi drivs av en vilja att handla följdriktigt. Används mycket av telefonförsäljare, enligt Per Kristensson.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min spellista".