Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Fortsatta problem runt nya lärarlegitimationen

Uppdaterat lördag 9 februari 2013 kl 13.04
Publicerat lördag 9 februari 2013 kl 07.00
Lärarförbundet: Vi har varnat för ett organisatoriskt kaos
(2:37 min)
Eva-Lis Sirén. Foto: Janerik Henriksson/Scanpix.

Oredan kring den nya lärarlegitimationen fortsätter. Det rapporterar Svenska Dagbladet om i dag. Nyutbildade lärare får inte den praktik som krävs för legitimation och behöriga lärare som jobbat i många år anses inte längre vara behöriga.

– Vi har varnat för ett organisatoriskt kaos, vi ser att detta har vi nu och vi har ett bristande ansvarstagande för många nyutexaminerade lärare, säger Eva-Lis Sirén, ordförande för Lärarförbundet.

Reformen med lärarlegitimation tillkom för att höja kvaliteten på lärare i landets skola, men har varit kantad med problem. Den skulle ha trätt i kraft 1 juli förra året, men fick skjutas upp till 1 december i år. Det har rört sig om flera olika slags problem.

Dels har Skolverket haft svårt att hinna med att behandla ansökningarna om legitimation, dels har lärare som är utbildade och som varit verksamma i många år plötsligt ansetts obehöriga enligt de nya kraven. De nya kraven på validering, alltså värdering av verksamma lärares kunskaper, har varit alldeles för snäva anser Eva-Lis Sirén på Lärarförbundet.

– Man måste få sin faktiska kompetens validerad och få erkännande för många års yrkesarbete, säger hon.

Det var det andra lärarfacket, Lärarnas Riksförbund, som var drivande bakom reformen om legitimation för lärare. Ordföranden där, Metta Fjelkener, håller med om genomförandet har skapat problem.

– Däremot så tycker jag inte att jag vill vara med och svartmåla den här reformen som kan bli och är så viktig för läraryrkets status, säger Metta Fjelkner.

Som reformens främsta försvarare har Lärarnas Riksförbund fortgående kontakter med regeringen om de problem som finns, exempelvis att nyutbildade lärare inte får någon legitimation på grund av att de inte får introduktionsplats efter examen.

– Senast i denna vecka som varit har vi haft denna frågan uppe med regeringen. Där vi tycker dels att lärarutbildningarna ska dimensioneras, alltså att man inte ska utbilda fler lärare än vad som behövs i olika ämnen och årskurser. Men också att det ska finnas introduktionsplatser till alla. Alltså att det lite mer liknar hur läkarna får sina, säger Metta Fjelkner.

Det är regeringen som bestämt hur Skolverket ska bedöma vilka lärare som får legitimation och vilka som blir utan. Den förordningen behöver ändras och bli mer generös mot utbildade, verksamma lärare anser Lärarförbundet.

Även Metta Fjelkner på Lärarnas Riksförbund håller med om att just bedömningen av lärare med snarlik utbildning behöver bli mer generös och lika.

– Det är klart att det finns problem när, vi säger 20 poäng i geografi, ger behörighet och legitimation för en person som utbildar sig vid ett tillfälle medan samma poäng inte ger behörighet och legitimation vid ett annat tillfälle.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".