Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Volvo inför rätta för tunnelbrand

Publicerat måndag 31 januari 2005 kl 16.58
1 av 2
Den enorma hettan förstörde alla fordon som befann sig inne i Mont Blanctunneln 1999.
2 av 2
Grafik över tunneln. Klicka för större bild.

På måndagen inleddes rättegången om olyckan i Mont Blanctunneln för nästan sex år sedan, då 39 människor dog i eldhavet sedan en lastbil hade börjat brinna inne i tunneln. Lastbilen var från Volvo och Volvo Lastvagnar är en de åtalade parterna.

Rättsprocessen kring olyckan i Mont Blanctunneln blir en av de största i Frankrike i modern tid. Hela 16 parter står åtalade och målsägarna är över 200, varav merparten anhöriga till de döda.

Över 60 advokater ska försvara och företräda de båda sidorna, advokater som kommer från minst fyra länder med kanhända olika rättstänkande, från Frankrike, Italien, Belgien och Sverige.

16 åtalade på plats
Samtliga 16 åtalade med ett sextiotal advokater var på plats liksom flera hundra anhöriga när domaren öppnade överläggningarna.

Domstolen har tvingats byta lokal till en stor danssal för att ge plats åt alla anhöriga, advokater och andra intresserade. Rättegången simultantolkas från franska till engelska, tyska och italienska.

De åtalade kallades fram en efter en. Den belgiske chauffören Gilbert Degrave kallades först.

Jättelik utredning
Över 50 experter är inkallade, liksom ett hundratal vittnen och utredningen sägs vara på över en miljon sidor. Överläggningarna i domstolen i den lilla alpstaden Bonneville i närheten av Chamonix och tunneln kommer att hålla på hela februari, mars och april och först efter 13 veckor avkunnas domen, men så ska också denna omfattande process klarlägga vad som egentligen hände den 24 mars 1999.

Elden härjade i två dygn
Den belgiske chauffören Gilbert Degrave, också han åtalad, upptäckte mitt inne i tunneln vit rök som vällde ut från lastbilen. När han stannade fattade bilen eld. En rad andra lastbilar, personbilar och en motorcykel fastnade i eldhavet, hettan var enorm, 1 300 grader och röken massiv.

Det dröjde innan räddningsmanskap och brandkåren från Chamonix dök upp och de saknade utrustning, samma sak hände på den italienska sidan. Säkerhetsövningar, anordningar, radioutrustning - allt fallerade och bidrog till att elden härjade i två dygn och till de 39 personernas död.

Volvo Lastvagnar är åtalat för ofrivilligt vållande till annans död, men tillbakavisar att det kan ha handlat om ett fabrikationsfel, säger talesman Torsten Dahlberg.

– Vår hypotes är att det var ett plötsligt oljeläckage i motorn som orskakade branden. Det kan vara något som poppat upp från vägen, det kan vara dåligt underhåll, det kan vara att lastbilen har använts ganska tufft.

Alice Petrén, Bonneville
alice.petren@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".