Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Stölder från vägbyggen ökar

Publicerat söndag 6 februari 2005 kl 10.12

Det stjäls för mångmiljonbelopp vid vägbyggen varje år. Ofta är det maskiner, dieselbränsle och verktyg som stjäls.

– Många av fordonen står oskyddade vid väglinjen och det går att göra snabba attacker utan att bli upptäckt. När man kommer tillbaka efter helgerna är det mycket överraskningar, säger Bengt Johansson som sitter i Vägverkets projektledning.

Stölderna från svenska vägbyggen ökar, enligt en genomgång som Ekot gjort. Bara Vägverket Produktion anmälde stölder för 3,7 miljoner i fjol, en fördubbling sedan 2001. Framför allt är det diesel och verktyg som försvinner.

Värst i Småland
Det hittills värst drabbade vägbygget är E4:an förbi Markaryd där det stulits för 2,5 miljoner, och entreprenörerna satsar nu bland annat vaktbolag

Här vid motorvägsbygget i Markaryd motsvarar stöldkostnaderna på 2,5 miljoner nästan 100 meter färdig motorväg.

Än så länge har stölderna inte försenat bygget men det innebär många praktiska problem, när en maskin plötsligt fattas eller ett fordon visar sig vara tömt på drivmedel, vid en stöld hade diesel runnit ut och marken fick saneras för en halv miljon.

Liknade problem fanns tidigare när man byggde längre söderut.

Enligt branschen ökar problemet och bara Vägverket Produktion anmälde stölder runt om i landet för 3,7 miljoner förra året, en fördubbling sedan 2001, även för till exempel Skanska och Peab handlar det om miljonbelopp. Till det kommer mängder av små underentreprenörer som kanske drabbas allra värst.

Vakter ska minska stölderna
Vid motorvägsbygget i Markaryd försöker man nu låsa in verktyg och maskiner i containrar som sedan hissas upp i kranar, belysningen ökas och vaktbolag patrullerar området.

Men det är svårt att helt stoppa tjuvarna säger Christer Jönsson som är närpolischef i Markaryd.

– Entreprenörerna gör vad de kan men de har samma problem i Skåne så det är ett problem som följer vägbyggarna åt, säger han.

Daniel Rundqvist, Jönköping
daniel.rundqvist@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".