Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Staten satsar allt mindre på tågtrafiken

Publicerat måndag 7 februari 2005 kl 07.08

Stödet till järnvägstrafiken från staten minskar kraftigt och istället satsar man på flyget. Det visar nya siffror från Rikstrafiken över satsningarna under 2004 som Ekot tagit del av. Detta gör att flera tåglinjer hotas. Däribland en viktig tåglinje genom Mälardalen.

Eleonor Gustavsson Haag och Morgan Nilsson har just bänkat sig på tåget. De ska åka en av de fem dagliga turerna på tåglinjen som kallas för Uven. Den går från Uppsala via Västerås och Eskilstuna till Norrköping, runt hela Mälaren.

– Jag pluggar i Västerås så jag åker fram och tillbaka varje dag, säger Morgan Nilsson.

– Jag pendlar mellan Ramsta och Sala i vanliga fall så det blir nästan dagligen, säger Eleonor Gustavsson Haag.

Klarar sig inte utan stöd
Det lilla tåget glider tyst ut från perrongen i Västerås. Uven är en viktig linje för pendlare och studenter i regionen men den går inte runt ekonomiskt, utan klarar sig bara med stöd från den statliga myndigheten Rikstrafiken som ger stöd till regiontrafik som inte klarar sig ekonomiskt.

Men regeringen har lagt om Rikstrafikens uppdrag från att satsa på upphandlingen av tågtrafik till att prioritera flygtrafik. Nya siffror från Rikstrafiken visar att satsningarna på flyget ökat rejält.

Flyget tar allt mer plats
För tre år sedan gick ungefär tre procent av Rikstrafikens upphandling till flyget. Förra året var det 13 procent och i år kommer den siffran att sluta på hela 16 procent av Rikstrafikens totala upphandling. I pengar är det en ökning från 21 miljoner kronor för två år sedan till 144 miljoner kronor i år.

Att flyget prioriteras framför tågen får nu konsekvenser för Uven som troligen helt tappar sitt stöd från Rikstrafiken nästa sommar.

Antalet tågturer kommer minskas och bytas ut mot bussar och det drabbar bland andra studenterna på Mälardalens högskola som har undervisning både i Eskilstuna och Västerås.

– Jag tycker det är en oroande utveckling att man vill dra ned på tågresandet särskilt i Mälardalen där man vill knyta ihop de olika länen Södermanland och Västmanland. Det är samtidigt oroväckande ur miljösynpunkt, säger Marie Holtmar, ordförande i Mälardalens högskolas studentkår.

Påverkar pendlandet
För Morgan Nilsson och Eleonor Gustavsson Haag som pendlar med Uven är det ett konkret problem. Indragna tåglinjer skulle få konsekvenser för dem.

– Då skulle jag få stora problem. Då får jag nog skaffa mig en bil eftersom bussarna inte går särskilt bra där jag bor. Det blir då extra kostnader för en bil, säger Eleonor Gustavsson Haag.

– Jag tror att det skulle bli så att man skippar föreläsningar och så för att det inte skulle vara lönt att åka in för en och en halv timmes föreläsning och sedan gå och vänta tre timmar på att få komma hem, säger Morgan Nilsson.

Edvard Unsgaard
edvard.unsgaard@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".