Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ny Volvofabrik i Kina öppnade för media

Publicerat tisdag 4 juni 2013 kl 15.50
"Så här långt är vi upp 27 procent"
(1:58 min)
Lars Danielson, Kinachef för Volvo PV.

Den här veckan öppnar Volvo sin nybyggda fabrik i Kina för medier. Fabriken, som ligger i staden Chengdu i provinsen Sichuan i sydvästra Kina är Volvos första, i vad som numera är företagets nya hemland. Och hos Volvo är förhoppningarna stora, enligt företagets Kinachef Lars Danielsson.

– Vi har som målsättning att öka med minst 20 procent under det här året och växa snabbare än vad marknaden gör i snitt. Sedan får vi se var vi hamnar när året är slut. Så här långt, till och med maj, är vi upp 27 procent och det är vi väldigt nöjda med, säger företagets Kinachef Lars Danielsson.

Lars Danielsson är positiv. Försäljningssiffrorna pekar uppåt för i år, och den nya fabriken här i Chengdu har inte ens börjat producera bilar än. Det sker först till hösten. Men Volvo har dragits med problem i Kina. För ett par år sedan deklarerade företaget stolt att det år 2015 skulle sälja 200 000 bilar per år. Det har länge stått klart att det målet inte kommer att uppnås. Lars Danielsson igen:

– Vi kommer att nå siffran 200 000 någon gång, om det tar sju till åtta år, det vet vi inte riktigt, det beror på tillväxt i marknaden, men vi räknar med någon gång runt 2020, kanske ett år tidigare eller senare, så kommer vi att vara på den nivån i Kina, säger Lars Danielsson.

Fabriken här i Chengdu kommer att ha kapacitet att tillverka 120 000 per år. Det kommer förmodligen att vara tillräckligt under lång tid framöver. I fjol sålde Volvo bara 42 000 bilar i Kina.

Tyska bilmärken såsom Audi, Mercedes-Benz och BMW har ett järngrepp om premiumbilmarknaden i Kina. De tyska företagen har för närvarande 80 procent av den marknaden.

Volvo satsar på att receptet för framgång för företaget i Kina är detsamma som det har varit i resten av världen - miljövänlighet, säkerhet, och skandinavisk design.

Men den strategin är inte okontroversiell. Säkerhetsmedvetenheten i Kina är fortfarande relativt låg. Bilbälten ses fortfarande av många förare som ett onödigt gissel.

Samtidigt har Volvos ägare, Li Shufu, tidigare sagt att Volvos bilar är för skandinaviska och att företaget måste anpassa sig ännu mer till den kinesiska marknaden, för att lyckas.

Håll dig uppdaterad med Ekot

Följ oss på Facebook och Twitter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".