Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Säkerhet och miljö fokus även för Volvo i Kina

Publicerat onsdag 5 juni 2013 kl 18.26
"Kommer fortsätta utveckla Volvos ledande position"
(2:19 min)
1 av 4
Volvo PV:s Kinachef Lars Danielsson i den nybyggda fabriken i Chengdu. Foto: David Carlqvist/Sveriges Radio.
2 av 4
Robotar i den nybyggda fabriken i Chengdu. Foto: David Carlqvist/Sveriges Radio.
3 av 4
Volvo PV:s Kinachef Lars Danielsson och Volvo PV:s VD Håkan Samuelsson i den nybyggda fabriken i Chengdu. Foto: David Carlqvist/Sveriges Radio.
4 av 4
Volvo S80-modell tillverkad speciellt för den kinesiska marknaden, uppställd i Volvo PV:s nya fabrik. L-modellen är längre än den vanliga modellen för att möta den kinesiska marknadens krav på mer benutrymme i baksätet. Foto: David Carlqvist/Sveriges Radio.

Volvo har öppnat sin första fabrik i Kina där bilar ska tillverkas för den kinesiska marknaden. Volvo ska fortsätt att fokusera på de saker som traditionellt varit företagets kännetecken, sa Volvos styrelseordförande och ägare Li Shufu i dag.

– Vi kommer att fortsätta att utveckla Volvos ledande position när det gäller säkerhet och miljö. Och bilarna kommer att fortsätta att präglas av skandinavisk design, sa Li Shufu.

Och det var faktiskt lite av en pudel, tidigare har Li sagt att Volvo var tvunget att bli mindre skandinaviskt för att lyckas i Kina.

Ute på fabriksgolvet är det fortfarande relativt öde. Full tillverkning startar inte förrän till hösten. Men redan nu har testtillverkning av bilar påbörjats. Längs det löpande bandet håller fyra röda robotarmar på att svetsa på en stålgrå kaross. Tillverkningen här kommer att vara lika exakt, och bilarna hålla samma kvalitet, som de tillverkade i Sverige. Men kostnaderna här är lägre, säger Volvo Personvagnars VD Håkan Samuelsson till Ekot.

– Produktionskostnaderna här är lägre än i Sverige. Det är lägre lönekostnader, och även investeringskostnaderna är något lägre än i Sverige, säger Håkan Samuelsson.

En arbetare i den här fabriken kommer att tjäna ungefär en femtedel av en genomsnittlig Volvoarbetare hemma i Sverige. Lönerna kommer att ligga på mellan 3000 och 8000 kronor i månaden.

Fabriken här kommer att kunna producera 120 000 bilar per år. Volvo räknar kallt med att försäljningen i Kina ska nästan femdubblas, från 42 000 sålda bilar i fjol, till 200 000 bilar runt år 2020.

Det är oklart om det kommer att gå.

Men fabriken här kommer kanske även att tillverka bilar för export, bland annat till USA. I dag är det fabrikerna i Sverige och Belgien som bygger bilar för den amerikanska marknaden. Men på grund av den stora kapaciteten och de lägre kostnaderna kan den rollen på sikt komma att till viss del tas över av fabriken här. Det är i alla fall inget som Volvocheferna är beredda att helt utesluta.

– När det gäller export till USA så är det något styrelsen får titta på framöver, säger Li Shufu.

Håll dig uppdaterad med Ekot

Följ oss på Facebook och Twitter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".