Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lokaltidningen börjar ta betalt

Publicerat torsdag 13 juni 2013 kl 11.47
"Kan bli svårt att ändra modellen"
(1:29 min)
Surfplatta och lokaltidningsuppslag. En förening för framtiden? Foto: Scanpix Montage: Sveriges Radio.

Inom det närmaste året kommer ett stort antal lokaltidningar börja ta betalt för innehållet på de lokala nyhetssajtenar. Det visar en rundringning som Ekot har gjort till de stora lokaltidningskoncernerna.

Inom det närmaste året kommer ett stort antal lokaltidningar börja ta betalt för innehållet på sina lokala nyhetssajter.

Sjunkande upplagor för papperstidningen och svårigheter att sälja annonser på webben är några av orsakerna bakom.

Eskilstunakuriren, Smålänningen, Nya Wermlands-tidningen och Norrbottenskuriren är några av de lokaltidningar som inom kort kommer att låsa in delar av innehållet på sina nyhetssajter bakom så kallade betalväggar.

En rundringning som Ekot har gjort visar att alla de stora lokaltidningskoncernerna kommer att börja ta betalt för digitala nyheter på något års sikt. Frågan är förstås om läsarna är villiga att betala.

– Nej, det tror jag inte jag skulle göra. Jag kollar inte så ofta så betala skulle jag nog inte göra, säger Towe Norgren från Örebro.

– Nej, inte i nuläget men kanske senare när jag får lite mer pengar, tror Edvin Hermansson från Stockholm.

Vad tror du man måste erbjuda om man ska få folk att betala?

– Ingående artiklar som tar upp frågor från olika synvinklar, fortsätter Edvin Hermansson.

Det finns lokaltidningar som redan idag tar betalt för nyheter på webben. Strömstads tidning lyckades på ett år få 20 procent av sina prenumeranter på papperstidningen att betala 10 kronor extra i månaden för full tillgång till nyhetssajten.

Blekinge läns tidning och Sydöstran har en gemensam nyhetssajt där det kostar att läsa tidningarnas egna unika nyheter.

Peter Sigfridsson, utvecklingschef för de två tidningarna, säger så här om utfallet hittills. 

– När det gäller att sälja nya abonnemang så är det svårt. Vi har ju en historia med 15 år av fritt innehåll på webben. Att ändra den affärsmodellen är inget man gör med lätthet. Vi måste ha ett stort tålamod.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".