Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trafikplanen får tummen ner av S och MP

Publicerat fredag 14 juni 2013 kl 13.46

Miljöpartiet har en huvudinvändning mot Trafikverkets förslag - att verket räknar med att utsläppen av koldioxid kommer att vara oförändrade fram till 2025. Socialdemokraterna håller med och lägger till att regeringens atsar för lite pengar på trafikplanen.

– Det behövs uppemot 50 miljarder kronor till, utöver de 522 miljarder som planen omfattar fram till 2025, enligt Anders Ygeman, talesman för Socialdemokraterna i infrastrukturfrågor, tillika ordförande i riksdagens trafikutskott.

Stina Bergström, ledamot i riksdagens trafikutskott för Miljöpartiet, tycker att planen inte tar hänsyn till de miljömål som finns uppsatta.

Hon noterar att politikerna är överens om att utsläppen från transporter ska minska med 80 procent fram till 2030.

– Men Trafikverket lägger en plan som inte minskar utsläppen under tiden fram till 2025. Då blir det ganska mycket kvar att göra på fem år från 2025 till 2030, säger Bergström.

Hon anser också att satsningarna på järnvägen är för små, vilket bidrar till utsläppsutvecklingen.

– Det är på järnvägen som kapacitetsbristen finns, säger hon.

Socialdemokraterna kritiserar också planen. Det visar, enligt partiet, att man inte klarar jobben och klimatet.

De resurser regeringen har skjutit till räcker inte, anser Anders Ygeman.

– Det behövs för att klara underhåll och investeringar som krävs i järnvägen. Vägarna klarar Trafikverket ganska bra, men det man inte klarar på vägsidan är att utsläppen från de tunga lastbilstransporterna fortsätter att öka. Förstod jag Gunnar Malm rätt så råder den här planen inte bot på det, säger han.

Socialdemokraterna, liksom Miljöpartiet, finner det då märkligt att banavgifterna på järnvägen ska höjas kraftigt.

– Har man inte en fungerande järnväg kan man inte fortsätta höja banavgifterna. Gunnar Malm säger ju dessutom att det kommer att bli sämre innan det blir bättre. Man kan inte ta betalt för en Bentley om man säljer en Skoda, säger Ygeman.

Ekot/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".