Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Ännu dystrare tider för annonser i dagspressen

Publicerat fredag 14 juni 2013 kl 14.36
Kurvorna väntas vända uppåt nästa år
(0:44 min)
Radannonser i lokaltidning. Foto. Jonas Ekströmer/Scanpix.

Dagspressen fortsätter att tappa annonsintäkter och nätannonseringen fortsätter att öka. Det visar nya siffror från Institutet för reklam och mediestatistik.

Reklamkakan för medierna minskade med totalt fem procent under årets tre första månader.

Allra tuffast är det för dagspressen medan annonseringen på nätet fortsatte att öka. 

Det visar nya siffror från Institutet för reklam och mediestatistik, IRM.

Tros en viss ljusning under april väntas konkurrensen om annonspengarna bli fortsatt hård. IRM spår ett minus på 1,5 procent för helåret 2013.

Däremot väntas kurvorna vända uppåt nästa år.

Då får medierna draghjälp av stora arrangemang som OS och fotbolls VM och riksdagsvalet i september.

Framför allt väntas annonseringen öka i mobiler och webb-tv.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".