Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Trafikverket: "Börja ta ifatt underhållsskulden"

Publicerat fredag 14 juni 2013 kl 19.25
Catharina Elmsäter Svärd: "Någonstans måste vi börja"
(1:37 min)
1 av 2
Trafikverket har fördelat 522 miljarder som regeringen anslagit till infrastrukturen mellan 2014 och 2025. Gunnar Malm, Trafikverkets generaldirektör. Foto: Scanpix
2 av 2
Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd (M). Foto: Filip Stiller/Sveriges Radio

Utbyggd järnväg på delar av tågsträckan Göteborg-Stockholm, samt fler fartkameror och cykelvägar, det var delar av innehållet i Trafikverkets förslag till hur landets infrastruktur ska se ut framöver. Men tyngdpunkten i planen låg på att rusta upp våra järnvägar.

– Det handlar om morgondagens infrastruktur med betoning på järnvägssidan, för att börja ta ifatt den underhållsskuld som vi har på den sidan, säger Gunnar Malm, Trafikverkets generaldirektör.

Det handlar om 522 miljarder som regeringen anslagit till infrastrukturen mellan 2014 och 2025. De pengarna har nu fördelats i ett förslag från Trafikverket.

De konkreta satsningarna handlar bland annat om utbyggnaden av Ostlänken, där det blir nya dubbelspår på sträckan mellan Järna och Linköping, samt mellan Mölnlycke och Bollebygd.

Det ska snabba på tågpendlingen på sträckan mellan Göteborg och Stockholm. Det har funnits kritik från oppositionen om att inte hela sträckan byggts ut med en gång. Men infrastrukturminister Catharina Elmsäter Svärd gläds i stället åt att man kommit i gång.

– Det är väl fantastiskt att vi efter alla dessa år satt ner foten om att vi ska påbörja byggnationen. Men det är klart, snuttifiering är inget som önskas, här gäller det hela stråk. Men någonstans måste vi börja, så vi börjar i Järna och vid Göteborg, säger hon.

I förslaget finns också satsningar på en ny, 11 mil lång järnväg mellan Svapavaara och Kaunisvaara, som ska underlätta för gruvnäringen. Dessutom ska E4 mellan Ljungby och Toftanäs bli fyrfilig och delar järnvägssträckan mellan Malmö och Lund byggas ut. Det ska också bli fler fartkameror och 60 mil med nya cykelvägar. 

Men en del satsningar har inte prioriterats i Trafikverkets plan. Norrbotniabanan, den kustnära järnvägen mellan Luleå och Umeå, finns till exempel inte med. Det upprör Elisabeth Sinclair, projektledare på Norrbotniabane-gruppen.

– Var i Sverige skulle man nöja sig med ett körfält på väg från norr till söder? Likadant måste du tänka med järnväg, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".