Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Kriminella tjänar stort på skadade importbilar

Publicerat måndag 17 juni 2013 kl 13.46

Handeln med skadade importbilar ökar kraftigt.

Det visar uppgifter från försäkringsbranschen.

En rapport som organisationen Larmtjänst har gjort visar att 61 procent av bilarna som under 2012 importerades från Litauen till Sverige har en skadehistorik i USA.

Vad gäller nyare bilar som importeras direkt från USA till Sverige så har 21 procent en skadehistorik i USA.

Enligt försäkringsbranschen köps bilarna billigt från den amerikanska skroten.

De exporteras, repareras och säljs sedan vidare med godkända papper till Sverige och andra EU-länder.

Bilarna kan se fina ut på ytan men kan ha omfattande skador som kan vara kostsamma att åtgärda och i värsta fall innebära en livsfara för bilköparen.

Konsumenter som köper importbilar uppmanas att kontrollera bilens historik noggrant.

Enligt försäkringsbranschen kan det röra sig om 10 000 bilar i Sverige som är skadade eller utskrotade i annat land.

Handeln med skadade importerade bilar är ett växande problem och det kan komma att växa ganska mycket framöver, enligt branschen.

Minst 250 000 bilar utskrotades i samband med orkanen Sandy som slog till mot USA:s nordostkust i oktober 2012.

Och de bilarna kan nu komma att spridas över världen.

– De bilarna får inte säljas vidare i USA. Och vad vi vet från orkanen Katrina är att en väldigt stor andel av de bilarna går på export. De köps upp av skrothandlare som sedan exporterar dom till Europa eller Latinamerika och sedan prånglar man in dem på marknaden igen, säger Mats Galvenius, vice vd på Svensk Försäkring.

De bilar som är krockskadade eller har andra synliga skador fixas ofta till med stulna bildelar.

– Är det översvämmade bilar då kan man till och med fixa till dem utan att det behöver göras särskilt mycket. Men däremot så är det ju ofta skador av saltvatten och annat som gör att elektronik och motor inte fungerar på ett tillfredsställande sätt, säger Mats Galvenius.

Kriminella ligor har gett sig in i den här branschen - och det finns stora pengar att tjäna.

Enligt försäkringsbranschen behövs det åtgärder för att komma åt problemet. Man vill bland annat att besiktningsrutinerna för importerade bilar ska ses över.

Kritik riktas också mot EU-förslaget om Ereg-reglering som nu ligger, och som är tänkt att förenkla överföringen av motorfordon registrerade i en annan medlemsstat.

– Det kommer att göra det svårare för de nationella myndigheterna i EU att stoppa import av trafikfarliga bilar, och det tycker vi är mycket allvarligt, säger Mats Galvenius.

– Men det stora ansvaret ligger ändå på konsumenten som måste vara medveten om problemet och bli bättre på att ta till sig information om bilens historia innan man köper den.

Varför köper ändå så många sådana här bilar?

– Man tror att man gör en jättebra affär. Man ser en bil på en auktionssajt och tänker att det här är ett fantastiskt pris och den här kommer jag att göra jättemycket pengar på. Och så är man inte så noga med att kontrollera bakgrunden på bilen.

Ekot/TT

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".