Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lärare ska slippa skriva åtgärdsprogram

Publicerat onsdag 26 juni 2013 kl 16.32
"Försämrar likvärdigheten i den svenska skolan"
(1:52 min)
Förslaget syftar till att ge lärarna mer tid till att undervisa. Montage: Sveriges Radio.

Nu kommer fler förslag på hur lärarna ska få mer tid till att undervisa och ägna mindre tid till det administrativa arbetet. Utbildningsminister Jan Björklund tog tidigare i dag emot en utredning som bland annat föreslår att lärarna inte längre ska behöva skriva åtgärdsprogram för elever som har behov av särskilt stöd.

Han tycker att förslagen går i rätt riktning.

– Det här är en mycket medveten inriktning som regeringen har. Vi ska ta bort byråkratiska och administrativa onödiga inslag i skolan så att lärarna ska ägna mer tid åt undervisningen, säger Jan Björklund.

Fyller inte åtgärdsprogrammet någon funktion?

– Utredarens bedömning är att det i alla fall inte står i rimlig proportion till den arbetsbörda den har inneburit.

Tanken med åtgärdsprogram är att sätta på pränt vilka särskilda stöd som en elev behöver och när stöden ska sättas in. Det sker i samverkan med föräldrar och eleven. Men nu föreslås alltså att ett åtgärdsprogram enbart ska skrivas om föräldrarna kräver det.

Men att bara skriva åtgärdsprogram när föräldrarna vill det är ingen bra idé tycker Ibrahim Baylan som är Socialdemokraternas utbildningspolitiska talesperson. Det riskerar att öka skillnaderna mellan elever, befarar han.

 – När man så tydligt knyter det här till om föräldrarna efterfrågar ett åtgärdsprogram eller inte så riskerar det naturligtvis att ytterligare fördjupa problemet med ökad ojämlikhet och försämra likvärdigheten i den svenska skolan, säger Ibrahim Baylan.

Miljöpartiet tycker att slopade åtgärdsprogram är bra men att regeringen i första hand borde ge mer pengar till kommunerna för särskilt stöd till elever. Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén tycker också att det behövs fler speciallärare, men att ta bort kravet på åtgärdsprogram är helt rätt tycker hon.

– Nu får lärarna mer tid att faktiskt ge stöd istället för att skriva om stödet, säger Eva-Lis Sirén.

Behövs det inte dokumentation kring vilka stöd man sätter in för en särskild elev?

– Vi har haft en långbänk utav dokumentation som handlar om åtgärdsprogram utan att det här har givit möjlighet att sätta in mer stöd.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".