Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Uppåt för svensk turistnäring

Publicerat fredag 28 juni 2013 kl 06.35
"Finns miljarder att locka hit"
(2:06 min)
Foto: Polisen/Scanpix

Den svenska turismbranschen växer betydligt mer än svensk ekonomi som helhet. Det visar Tillväxtverkets årliga sammanställning. Och utvecklingen går mot att utländska turister spenderar lika mycket pengar i Sverige, som svenskar utomlands.

Förra året ökade omsättningen med nästan fem procent till 276 miljarder kronor och sysselsättningen med nära sex procent till 168.000 personer.

--Det är fantastiskt här, jag älskar det, säger Adam Schuch-des Forges.

Han är från England och berättar hur bra han mår av den vackra naturen kring Strömsund i Jämtland. Schuch-des Forges är en av dom som bidrar till turismens ökande betydelse för svensk ekonomi.

Snart kan det vara så att han och andra utlänningar spenderar mer pengar i Sverige än vad svenskarna gör av med utomlands. För 20 år sen var skillnaden 70 procent – förra året hade den minskat till fyra, och den utvecklingen kommer att fortsätta tror turismanalytikern Peter Terpstra på Tillväxtverket.

--Vi är drygt 9,5 miljoner människor i det här landet och vi är redan världsmästare på att resa – men där utanför så finns det miljarder av människor som inte ens har börjat resa som vi har möjlighet att locka hit, säger han.

Och det är just konsten att locka som det handlar om. Dom senaste decenniernas tillväxt i den svenska turismbranschen förklaras mycket av ett generellt ökat resande i hela världen.

Men konkurrensen hårdnar och trots att omsättningen inom svensk turism förra året ökade med nästan fem procent och sysselsättningen med nära sex procent så tappade Sverige marknadsandelar, inte minst gentemot övriga Norden.

Terpstras medicin för att öka konkurrenskraften är att den offentliga sektorn måste bli mer medveten om vilka konsekvenserna blir för turismen av olika beslut. Och för turismföretagarna så handlar det om att inte försöka klara allt själva när man ska marknadsföra sig utomlands.

– Att alliera sig med lite större, tyngre aktörer som finns representerade på marknaden, det vill säga har försäljare ute i världen. Och sedan leverara till dem i stället för att man tror att man ska kunna nå slutkunden via en egen liten webbplats.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".