Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Uppsving för hyrbilar när bilen tappat i status

Publicerat måndag 1 juli 2013 kl 05.00
"Yngre inte så intresserade av att äga bil"
(1:41 min)
Försäljningen av nya bilar har gått ner sedan 2010. Foto: Jessica Gow/Scanpix.

I dag presenterar Bil Sweden siffror för hur många nya bilar som registrerats under det första halvåret 2013. Men samtidigt som bilförsäljningen under de senaste åren har gått ner, har det blivit populärare att hyra bil.

– Det har egentligen varit en väldigt positiv kurva under 10-20 års tid som det har varit en underliggande tillväxt i egentligen alla kundsegment. Allt i från företag som behöver hyra mer bilar i olika former, till privatkonsumenter som väljer att ställa sin egen bil eller säger komplettera med egen bil, säger Anders Tärnell som jobbar som marknadschef på en av de större biluthyrningsföretagen.

Enligt branschförbundet "Biluthyrarna Sverige" har hyrbilsparken vuxit med 32 % under de senaste 15 åren, och uppgår i dag till 33 000 bilar. 

Samtidigt har försäljningen av nya bilar gått ner sedan 2010. Från då drygt 300 000 bilar till cirka 260 000. Det kan också förklaras med att branschen är konjunkturkänslig, då majoritet av nya bilar säljs till företag. Men det handlar också om ett nytt beteende hos många, menar forskaren Jonas Åkerman, trafikforskare på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

 – Det finns en del attitydundersökningar som visar att den yngre generationen inte är så intresserade av att äga en egen bil. Man vill gärna ha tillgång till bil när man behöver, det är ju ett praktiskt transportslag i vissa ärenden. Men man vill inte vara belastad med att äga en egen bil, säger Jonas Åkerman.

Fenomenet är enligt forskningen speciellt tydligt i storstadsregionerna, men enligt trafikforskaren Jonas Åkerman har inte heller bilen samma innebörd för många yngre i dag som för tidigare generationer.

– Delvis är det nog så att bilen som statusobjekt har tappat. Man ser den mer som ett praktiskt transportmedel i visa typer av ärenden. Och det är väl också så att IT-utvecklingen har lett till att det är andra objekt som är statusobjekt i dagens samhälle, säger Jonas Åkerman.

Håll dig uppdaterad med Ekot

Följ oss på Facebook och Twitter.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".