Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Svårt arbete med jämställdhet i skolan

Publicerat måndag 14 februari 2005 kl 06.59

Det finns stora brister när det gäller jämställdhet i skolorna. I Falun finns dock en skola där snart all personal har utbildat sig extra i att ge eleverna undervisning på lika villkor, till och med i sandlådan.

På Södra skolan-Kvarnbergsskolan ska det vara jämställt överallt, också i sandlådan.

– Det är bara killarna som brukar vara i sandlådan. Det brukar bli mycket bråk. Vi kastar sand på varann och då brukar vi ta hela den platsen, säger några av eleverna.

Ingalill Lundvik är tredjeklasselevernas lärare- och upptäckte att flickorna slutade leka i sandlådan.

– Jag blir ju lite förtvivlad, inte först när jag ser att det bara är pojkar i sandlådan. Jag blir mest förtvivlad när jag svaret av flickorna att pojkarna hade tagit över sandlådan. Och jag blir ju mer vaken på att se om det finns fler sådana situationer på min skola.

Pojkar och flickor behandlas olika
Flera undersökningar visar att det är dåligt ställt med jämställdheten i skolorna. Till exempel delas eleverna ofta upp i pojkgrupper och flickgrupper, istället för att låta det de är intresserade av, styra.

Lärarna bemöter pojkar och flickor olika. Pojkar förväntas vara starka och tuffa, intresserade av idrott och datorer, medan flickorna förväntas vara söta och snälla och intresserade av utseende, kläder och pyssel.

Svårt att upptäcka
Projektledaren Rita Liedholm ger ett klassiskt exempel där det oftast är en flicka som utnyttjas för att lugna ner pratiga stökiga pojkar.

– När en lärare ofta har satt en flicka som stötdämpare i ett oroligt hörn och sedan har flickan fått sitta där för att fixa att läraren kan hålla sin lektion. Och där sitter flickan och lider.

Projektet ”På lika villkor” i Falu kommun har hållit på i tio år, med stöd av 3,8 miljoner från EU. Lärarna går en särskild utbildning på ungefär 50 timmar. Det är svårt att upptäcka orättvisorna och rätta till dem, säger Rita Liedholm.

– I allt du gör, i allt du är, så måste du ha det här i ryggmärgen. Det är jättesvårt. Ibland kan det bli kolosalt provocerande och det kommer alldeles för nära. För en del kanske måste göra upp med sig själva.

Schablonbild
Olle Wassén är lärare på mellanstadiet:

– Vi har suttit fast i den här schablonbilden av hur man behandlar tjejer och killar, orättvist många gånger.

Falu kommun ska i vår jämställdhetsmärka skolan- som en kvalitetsbevis. Alla lärare ska vara utbildade, det ska finnas en handlingsplan och en ständig utvärdering. Ett bidrag på 3,8 miljoner från EU gör att ännu fler lärare nu kan utbildas.

Erica Ceder är förskolärare, hon och hennes arbetskamrater pickar varandra på axeln när de upptäcker något som inte är på lika villkor.

– Man gör fel dagligen, men det är underbart att kunna prata om felen, det är det vi lär oss av. Det är skönt att man kan lära sig av det man gör och ta ett steg vidare.

Bengt Hansell
bengt.hansell@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".