Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Misstänkt brott vid tågolyckan i Kanada

Uppdaterat onsdag 10 juli 2013 kl 07.56
Publicerat onsdag 10 juli 2013 kl 03.04
Lokets motor hade stängts av efter en brand
(1:46 min)
1 av 3
Explosionen orsakade stor förödelse i den lilla staden. Foto: Scanpix.
Hela kvarter är ödelagda efter tågexplosionen och branden. Foto: Paul Chiasson/Scanpix.
2 av 3
Hela kvarter är ödelagda efter tågexplosionen och branden. Foto: Paul Chiasson/Scanpix.
En brandman står framför en hög med utbrända bilar som staplats på varandra. Foto: Scanpix.
3 av 3
En brandman står framför en hög med utbrända bilar som staplats på varandra. Foto: Scanpix.

Tågolyckan i den lilla staden Lac-Megantic i Quebec i Kanada har satt fart på en redan pågående debatt om oljetransporter, miljö och säkerhet. De kanadensiska myndigheterna meddelade i går kväll att de nu tillsätter en brottsutredning av händelsen.

Man brukade parkera godstågen över natten på ett sidospår i närheten av Lac-Megantic. Det gjorde man även denna gång.

Men den här gången uppstod en eldsvåda i loket. Den släcktes, varpå man lämnade tåget – obevakat. Men motorn hade stängts av under släckningsarbetet, vilket man tror kan ha satt bromssystemet ur funktion, och därmed orsakat den förödelse som följde när det förarlösa tåget sedan skenade och spårade ur.

Richard Benoit, vd för tågbolaget Montreal, Maine & Atlantic Railway säger att brandmännen som släckt elden gav klartecken att tåget var säkert, men också att man i framtiden inte kommer att lämna tåg förarlösa och obevakade.

Vari brottsmisstanken ligger framgår inte ännu, polisen säger bara att man funnit spår av brottslig försumlighet.

Men även om det här är den långt allvarligaste olycka som inträffat, så är den bara en av många olyckor med godståg under de senaste åren.

Den aktuella typ av vagn som fraktade råoljan, modellen DOT 111, har tidigare fått kritik för att vara för bräcklig och alltför lätt gå sönder, vilket innebär en säkerhetsrisk när lasten är brandfarlig eller explosiv.

Frågan berör både Kanada och USA. Andelen fat med råolja som fraktas med tåg i Nordamerika har mångdubblats, från cirka 10 miljoner fat under 2002 till 160 miljoner fat förra året.

Den officiella dödsssiffran i Lac-Megantic har stigit till 15 personer och ett 50-tal personer saknas fortfarande.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".