Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Olika ersättning för bagage på villovägar

Publicerat söndag 14 juli 2013 kl 14.12
Bagaget var borta i elva dagar
(1:35 min)
Caroline är inte ensam. Över 70 000 väskor kommer på villovägar varje dag i världen, enligt it-bolaget Sita. Foto: Scanpix

Om ens bagage kommer på villovägar under en resa finns ofta en försäkring kopplad till kortet man betalat biljetten med, för de inköp man behöver göra. Men bankernas ersättningsnivåer skiljer sig åt och gäller inte alltid för medresenärer, trots att man betalat deras biljetter, något som Caroline och hennes pojkvän fick erfara under en resa till Rom.

– När vi kom fram till Roms flygplats var resväskor borta och de kom inte fram under hela tiden vi var på semester, vilket var sammanlagt elva dagar, berättar Caroline.

– Jag har varit i kontakt med mitt kortföretag där det finns en reseförsäkring kopplad, men nu är det så i mitt fall att jag betalade även min pojkväns resa med mitt kort, och han är inte registrerad som sambo, och därmed så täcks inte han av det.

För de vanligaste bank- och kreditkorten hos de fyra storbankerna SEB, Swedbank, Handelsbanken och Nordea finns en reseförsäkring. Försäkringen gäller även för medresande familjemedlemmar, men den gäller inte - som i Carolines fall - för en pojkvän som inte är registrerad som sambo, om man inte har ett likvärdigt kort i samma bank.

– Det kan ju innebära ett potentiellt problem, säger Caroline.

Ekots genomgång av villkoren för reseförsäkringarna som är kopplade till de vanligaste korten hos de fyra storbankerna visar att pengarna man kan få tillbaka för de utlägg man gjort för kläder och annat skiljer sig åt beroende på vilken bank man har.

SEB:s ersättningsbelopp ligger lägst, och skiljer sig med flera tusenlappar mot de andra bankerna. Anna Helsén, SEB:s presschef, säger att man lägger tyngdpunkten på olika delar i försäkringen, och framhåller att SEB till exempel har en generösare olycksfallsförsäkring som ingår i reseförsäkringen.

– Över huvud taget så är det så att innan man sticker iväg på en resa så är det bra att noga läsa på vad som täcks i kortförsäkringen, och se om det är någonting som man behöver komplettera med, säger Anna Helsén.

Storbankernas reseförsäkringar

Ekot har gått igenom villkoren för de reseförsäkringar som är kopplade till de vanligaste bank- och kreditkorten hos de fyra storbankerna SEB, Swedbank, Handelsbanken och Nordea.

För alla banker gäller försäkringen även medresenärer för familjemedlemmar, som make/maka, registrerad partner, sambo och hemmavarande barn, om resan är betald med kortet som har försäkringen. Dessutom gäller försäkringen även för andra medresenärer om denna har ett likvärdigt kort i samma bank, för alla fyra storbanker utom Nordea.

Samtliga försäkringar gäller endast för utresan och inte om bagaget kommit på villovägar när man rest hem.

Ersättningsbelopp

Som kund hos Nordea kan man få ersättning för utlägg på upp till 2 000 kronor/väska (max 6 500 kr totalt) om bagaget är försenat mer än sex timmar, och ytterligare 5 000 kronor/väska (max 15 000 kr totalt) om bagaget inte kommit tillrätta efter ett dygn.

För Handelsbanken-kunder kan man få ersättning för utlägg på upp till 2 000 kronor/väska (max 6 000 kr totalt) om bagaget är försenat mer än sex timmar, och ytterligare 5 000 kronor/väska (max 15 000 kr totalt) om bagaget inte kommit tillrätta efter ett dygn.

För Swedbank-kunder gäller att man kan man få ersättning för utlägg på upp till 2 000 kronor/väska (max 6 000 kr totalt) om bagaget är försenat mer än sex timmar, och ytterligare 5 000 kronor/väska (totalt max 10 000 kronor) om bagaget inte kommit tillrätta efter 48 timmar.

Som kund hos SEB kan man få tillbaka 1 000 kronor/väska (max 5 000 kr totalt) efter sex timmars försening, och ytterligare 2 000 kronor (max 10 000 kr totalt) efter 48 timmar.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".