Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Konsumentverket: Ny standard för hantverksjobb

Uppdaterat måndag 15 juli 2013 kl 13.27
Publicerat måndag 15 juli 2013 kl 01.13
"Skapar ofta missnöje"
(1:20 min)
Konsumenter kan undvika tvister med hantverkare om det finns en gemensam standard för informationen, föreslås på DN-debatt. Foto: Pär Olsson/Scanpix.

Det är många som klagar efter att ha beställt hantverkstjänster och nu vill bland annat Konsumentverket skapa en standard, där köparna ska få mer information om tjänsterna som de tänker beställa.

I en debattartikel på DN-debatt vill bland annat generaldirektören för Konsumentverket och Jan Byfors, chef för teknisk utveckling på NCC att den som köper hantverkstjänster måste ges en bättre chans att förstå vad man köper.

Peter Vikström är analyschef på Konsumentverket och säger att bristen på information ofta skapar konflikter.

– Det skapar ofta missnöje om man inte riktigt har förstått eller uppfattat vad tjänsten omfattar, så kan man lätt bli missnöjd med utförande, omfattning eller priset för tjänsten, att det blir dyrare än vad man hade tänkt, säger han till Ekot.

Många hantverksjobb utförs utan några kontrakt som beskriver vad det egentligen är som konsumenten köper, menar Peter Vikström.  Enligt Konsumentverket toppar klagomålen på hantverkstjänster listorna hos de kommunala konsumentvägledarna, år efter år.

Nu vill myndigheten, tillsammans med Sveriges standardiseringsförbund, Swedish Standards Institute och Standardisation research centre vid Lunds universitet, få till en lägstanivå i branschen. Där ska konsumenter svart på vitt kunna se vad jobbet kommer att kosta och vad det kommer att omfatta så att det blir lättare att kunna jämföra olika erbjudanden.

– Tanken är att skapa ett branschuppförande, en god sed som förhoppningsvis de seriösa företagen följer, säger Peter Vikström.

Konsumentverket vill att standarden ska slå ut oseriösa företag, och ge mer makt till konsumenten ifall ett företag inte håller vad de lovat.

– Då har ju konsumenterna också ett starkare fall, ifall man vill driva det vidare till Allmänna Reklamationsnämnden eller till domstol, säger Peter Vikström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".