Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Trög bilförsäljning i Europa

Publicerat tisdag 16 juli 2013 kl 11.44
"Det går sämst för Volvo"
(1:47 min)
När det gäller enskilda märken så tappade Volvo nästan elva procent på den europeiska marknaden, och nästan alla bilmärken tappar. Foto: Scanpix.

Det går trögt för bilförsäljningen i Europa. Försäljningen av nya bilar minskade med nästan sju procent under första halvåret i år. Det är en följd av krisen i Europa, säger Bertil Moldén, vd på bilindustrins branschorganisation Bil Sweden.

– Det är klart oroväckande, men vi har sett sådana cykliska svängningar tidigare. Men vi är i en nedåtgående fas just nu, sett på registreringssiffrorna, säger han.

6,7 procent minskade nybilsregistreringen med i EU- och Eftaländerna under årets första halvår, jämfört med samma period förra året visar. Det siffror från den europeiska branschorganisationen Acea.

Det innebär att trenden med allt färre sålda bilar som pågått i Europa sedan 2008 håller i sig.

När det gäller enskilda märken så tappade Volvo nästan elva procent på den europeiska marknaden, och nästan alla bilmärken tappar. Men det finns några undantag, rumänska Dacia är ett exempel liksom Jaguar, och det här är en tydligt tecken i kristider.

– De som har ordning på plånboken fortsätter att köpa prestigemärken, medan de som måste köpa en bil kanske tittar på alternativa märken och köper ett känt märke, men billigare. Så det blir en polarisering, säger Bertil Moldén.

I Sverige är nedgången större än totalt i Europa. Nybilsregistreringen minskade här med nästan tio procent under första halvåret, men trots det tror Bertil Moldén att 2013 totalt sett blir ett normalår i Sverige.

Och för bilindustrin är han egentligen inte oroad, trots att det på grund av den ekonomiska och politiska krisen i Europa kommer att ta lång tid innan det börjar säljas fler bilar igen.

– Jag skulle tro på fyra fem år, men i gengäld så går det bra i Indien, Kina och Ryssland. Så för fordonsfabrikernas del kan produktionen upprätthållas på en normal nivå, säger Bertil Moldén.

Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".