Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Matkedja granskas för vin - och köttreklam

Uppdaterat måndag 22 juli 2013 kl 14.00
Publicerat måndag 22 juli 2013 kl 13.43

Konsumentverket har beslutat att granska matkedjan City Gross reklam för både kött och vin. Information om hur styckningen av köttet går till ses som bristfällig och reklamen för vinet bedöms vara för inbjudande och brista i saklighet.

-Vi behöver mer information om hur styckningen går till och marknadsföringen av vinet är inte förenliga med hur man får marknadsföra alkohol, säger Emma Hedge, jurist på Konsumentverket.

Butikskedjan har hävdat att allt färskt kött styckas i butiken, medan vissa menat att påståendet är falskt eftersom grovstyckning vanligen sker någon annanstans.

Företaget får nu möjlighet att ändra sin reklam innan ärendet tas vidare.

-Jag tror inte att det behöver gå till domstol, jag tror att förutsättningarna för att förändra detta frivilligt är goda, säger Emma Hedge.

TT/Ekot

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".