Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Byggarbetsgivarna tvivlar på LO:s siffror om utländsk arbetskraft

Publicerat måndag 22 juli 2013 kl 18.38
"Känner inte att siffran som sådan stämmer"
(1:52 min)
Byggarbetsgivarna och LO har helt olika bilder av hur många utländska byggnadsarbetare som jobbar i Sverige på tillfälliga uppdrag. Foto: Scanpix. Montage: Sveriges Radio.

LO har i dag lagt fram en rapport om utländsk arbetskraft som arbetar tillfälligt i Sverige. Enligt LO är andelen högst inom byggsektorn, där det handlar om så mycket som var femte byggnadsarbetare. Byggarbetsgivarna tvivlar på att det handlar om så många.

– Jag tycker väl det är bra att man tar upp de delar där man inte följer kollektivavtal och där det sker oegentligheter. Men jag känner inte att siffran som sådan stämmer, säger Ola Månsson som är verkställande direktör på arbetsgivarorganisationen Sveriges Byggindustrier.

Byggarbetsgivarna och LO har helt olika bilder av hur många utländska byggnadsarbetare som jobbar i Sverige på tillfälliga uppdrag.

Enligt arbetsgivarna handlar det om cirka 1 500 utländska byggnadsarbetare som jobbar i Sverige, och inte 15 000, som LO hävdar i sin rapport. Men då ingår inte de som arbetar med ROT-avdrag, utan bara företag som är medlemmar hos Sveriges Byggindustrier.

LO ser stora problem med den så kallade utstationerade arbetskraften. Carl-Mikael Jonsson är jurist på LO och en av författarna till dagens rapport:

– Problemet har två sidor. Den ena är att man systematiskt pressar ner lönerna för inhemska svenska arbetstagare. Den andra sidan är att man många gånger försämrar villkoren för de utländska arbetstagarna, säger han.

Även Byggarbetsgivarna betonar att företag som verkar i Sverige ska ha kollektivavtal. Dessutom vill arbetsgivarna ha närvaroliggare på alla byggprojekt och att kontrolluppgifter ska lämnas varje månad, för att se att alla betalar skatt.

Men kunderna har också ett stort ansvar, enligt Ola Månsson på Sveriges Byggindustrier:

– Kunden har ett jättestort ansvar, för det är trots allt kunden som köper våra tjänster. Köper kunden tjänster där man värnar om säkerheten och en god etik, då får vi en riktig konkurrens och då får vi bort de oseriösa. Då har de oseriösa ingen marknad i Sverige, säger Ola Månsson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".