Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dejtingsidor på internet anmäls allt oftare

Publicerat onsdag 28 augusti 2013 kl 09.09
Eva fick betalningskrav från inkasso
(1:59 min)
Eva har fortfarande inte fått sin uppsägning bekräftad av Be2. Foto: Scanpix

Antalet anmälningar mot dejtingsidor på internet ökar till Konsumentverket. Många klagomål gäller avtalsformerna.

En av dem som känner sig lurad  är "Eva" i Stockholm, som provade sidan Be2.se och som upptäckte att det var mycket svårt att avsluta avtalet.

– Jag kunde ju då ha tittat noga på vad står det här, och så hade jag tagit och skrivit ut de här allmänna affärsvillkoren, och så borde jag ha satt mig ner och läst alla de här 13 sidorna väldigt noga, säger Eva

Eva, som egentligen heter något annat skapade en användare på sidan be2.se och tänkte att hon skulle prova en månad. När Eva bestämde sig för att sidan inte var något för henne, mejlade hon Be2 för att säga upp konto.

Efter några veckor fick Eva även ett betalningskrav från Inkasso på 1500 kronor, eftersom Be2 menade att hon inte betalat för sin avgift.

– Någon annan uppfattning hade jag inte, annat än om jag skulle fortsätta så måste jag göra någonting aktivt, säger Eva.

Eva försökte mejla en uppsägning till Be2, men fick svaret att för att uppsägningen skulle vara giltig, måste hon scanna in en underskriven uppsägning och mejla den till företaget. Eftersom Eva inte har tillgång till en scanner skulle hon då vara tvungen att faxa eller posta en underskriven uppsägning till företagets huvudkontor i Luxemburg.

Konsumentetverket är nu mycket kritiska till hur många dejting-sidor upprättar sina avtal med kunderna.

– För det första kan man säga att det skapar en slags inlåsningseffekt för konsumenten. Det är lätt att komma in i avtalet, men svårt att komma ur, vilket naturligtvis är ett problem för konsumenten. Sätter man upp ett villkor om att en uppsägning ska ske på ett särskilt sätt, så kan man ju naturligtvis titta på hur det här villkoret förhåller sig till andra villkor, och man skulle naturligtvis kunna göra bedömningen att det är ett oskäligt avtalsvillkor, säger Erik Fröcklin, jurist på Konsumentverket.

Antalet anmälningar mot dejtingsidor, ökar till Konsumentverket. Förra året fick myndigheten in 55 anmälningar. Hittills i år har det redan kommit in 80 anmälningar, var av 24 anmälningar är mot just sidan Be2.

Ekot har sökt företaget be2.se för en kommentar, men inte lyckats. Eva har fortfarande inte fått sin uppsägning bekräftad av Be2, och funderar nu på den makt hon tycker att företaget har mot enskilda personer.

– Det känns som att det inte är riktigt moraliskt rätt, eller det känns som att det är inte en bra relation mellan företag och kund när det blir så omjämlika styrkor på något vis, säger Eva.

Fotnot: Eva heter egentligen något annat.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".