Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Positiva besked om Saab i Trollhättan

Publicerat måndag 21 februari 2005 kl 12.32

Det kommer positiva besked om Saab:s närmaste framtid, i form av uttalanden och läckor från högsta GM-ledningen...

Avgörandets ögonblick närmar sig för General Motors beslut om Saab och Trollhättefabriken och framtiden.

Sin vana trogen säger GM-ledningen inte mycket offentligt och senast under första kvartalet i år ska ju beslutet meddelas om var den nya mellanklassbilen ska produceras.

Men sin vana trogen så läcker också GM-ledningen uppgifter till utvalda medier, och den senaste läckan är en intervju i branschtidningen Automotive News med GM:s vice ordförande Bob Lutz, som anses vara en stor Saab-vän i GM-kretsen.

Enligt Bob Lutz kommer GM att behålla Saab vars varumärke värderas högt i GM-familjen. Men bilen måste fördubbla sin försäljning för att tjänar pengar på sikt.
- Vi gillar Saab och kommer att behålla bilmärket hos oss, citeras Bob Lutz och vi kommer att göra vad som krävs för att behålla den svenska karaktären i Saab.

På det hela taget ett positivt budskap, men det finns en brasklapp, och det är att Saab inte med nödvändighet fortsätter som ett vad Bob Lutz kallar en oberoende svensk tillverkare.

Saab:s problem är den långa raden av förlustår, senast nu 2004 blev det miljardförlust på grund av dålig försäljning i värlsen, negativ valutaaffekt av dollarförsvagningen, och höga produktionskostnader i Trollhättefabriken.

Slutsatsen blir enligt Bob Lutz att det är nästan omöjligt för Saab att bli lönsamt med en årlig produktion som understiger 250 000 bilar. Förra året byggde Trollhättefabriken 128 000 bilar och fabriken kan inte få fler subventioner, säger Lutz.

Ett sätt att öka produktionen är att bygga den lilla Cadillacmodellen för Europa i Trollhättan. Enligt Automotive News är det nu klart att den ska tillverkas i Trollhättan, den kommer att visas offentligt i september och börja säljas efter årsskiftet.

Dessutom ska den stora 9-5-modellen få en ansiktslyftning för att förlänga produktionstiden för modellen medan GM funderar på en uppföljare. 9-5:an börjar bli gammal, modellen kom redan 1997.

Det tycks alltså klart att Saab blir kvar som bilmärke, och vårdas i GM-familjen. Men tillverkningen av nya modeller kan på längre sikt komma att hamna någon annan stans än i Trollhättan.

Frågan är vad som ska tillverkas i Trollhättan om tre-fyra år.

Tommy Fredriksson 
tommy.fredriksson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".