Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Lång väntan att byta teleabonnemang

Publicerat måndag 28 februari 2005 kl 06.09

Sedan i december kan alla som vill ha sitt teleabonnemang hos andra telebolag än Telia Sonera byta. Nu har så många nappat på möjligheten att det tar över två månader att flytta abonnemanget.

– Det är naturligtvis positivt att så många av våra kunder har valt att få abonnemanget med oss. Samtidigt har den stora tillströmningen inneburit att det också finns väntetider som ligger på mellan två och tre månader, säger Tele 2:s informationschef, Malin Rydberg.

Vad beror det på?

– En orsak är att intresset är så stort. Dessutom är det ofta inlärningsproblem i början när man inför en ny produkt eller en ny tjänst. Vi har stött på en del problem som vi inte har kunnat förutse.

Bilden av att det är många som vill byta bekräftas också av Telia Sonera där Marie Ehrling är Sverigechef.

– Det är stora volymer som i all hantering av fast telefoni. Vi ha rkommit överens med operatörskunderna om vilka nivåer som vi kan hantera per vecka, per månad och så vidare. De avtal som vi har med våra kunder håller vi, säger hon.

Telia får abonnemangsavgiften
Men även om det nu är många som flyttar sitt abonnemang till andra telebolag är det ändå Telia Sonera som får det mesta av abonnemangsavgiften. Det beror på att företaget äger telenätet och i sin tur fakturerar konkurrenterna för att deras kunder skall kunna använda sin telefon.

– Det är ju så att i stället för att sälja abonnemangen till slutkunderna säljer vi abonnemangen till de andra operatörerna. Det är inte några dramatiska effekter, säger Marie Ehrling.

Tjänar inga pengar
På Tele 2 räknar man inte heller med att tjäna några pengar på att sälja abonnemangen till sina förvalskunder. I stället handlar det om att få kunderna att bli mer lojala genom att de bara får en teleräkning, säger Malin Rydberg.

– Tittar man på den främsta anledningen till att våra kunder lämnar oss är det att de får två fakturor så detta är en väldigt viktig tjänst för oss. Vi vill att detta ska lösa sig så snart som möjligt, vilket både vi och Telia jobbar på, säger hon.

Thorbjörn Carlsson, Ekonomiekot
thorbjorn.carlsson@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".