Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Sjukvårdsupplysningen kan ge farliga råd

Publicerat tisdag 1 mars 2005 kl 16.03

Stress och brister i rutiner hos företaget Med Help, som har hand om sjukvårdsupplysningen hos flera landsting, kan leda till dåliga och felaktiga råd. I två fall fick sjuka personer fel råd, en av dem dog senare i hjärtinfarkt. Det visar en granskning som Socialstyrelsen i Örebro har gjort.

Bor man i Värmland, Sörmland och Stockholm och ringer sjukvårdsupplysningen för att få råd hamnar man hos sjuksköterskor på företaget Med Help.

Det var efter två fall av felaktiga råd som Socialstyrelsen granskade företaget. I ett av dem var det en man som bedömdes ha maginfluensa, men det var hjärtinfarkt.

Kräver bättring av företaget
Socialstyrelsen kräver att företaget bättrar sig och pekar på brister som stress och att sjuksköterskorna behöver bättre stöd för att ställa rätt frågor.

Risken finns annars att man kan missa väsentlig information från patienten, säger Karin Dahlberg på Socialstyrelsen.

– Det kan ju leda till att du hänvisar patienten fel eller att du ger felaktiga råd, helt enkelt, säger hon.

Företaget ska ändra rutiner
På företaget Med Help säger produktionschefen Geir Erik Hyvärinen att de ska ändra en del rutiner efter kritiken, till exempel inskolningen av nya sjuksköterskor.

– Våra uppdrag har vuxit och det har inneburit att vi har haft en hög belastning på våra sjuksköterskor. Nu rekryterar vi ytterligare 40 sjuksköterskor som ska sitta i rådgivningen, säger han.

Vanskligt utan personlig kontakt
Det här är inte den enda sjukvårdsupplysning som har granskats. Karin Dahlberg på Socialstyrelsen i Örebro konstaterar att det faktum att man inte träffar patienten ställer särskilda krav på rådgivning per telefon och att det inte är unikt att det brister i stödet för att ställa rätt frågor och ge rätt råd.

– Antingen via datasystem eller böcker eller att man har tillgång till att fråga någon annan vid tveksamheter. Det finns ju mängder av olika symptom som man kan förväxla med någonting annat, säger Karin Dahlberg på Socialstyrelsen i Örebro.

Cecilia Strömberg
cecilia.stromberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".