Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

"Saab måste renodla sin identitet"

Publicerat lördag 5 mars 2005 kl 08.00
Saab har en image av tekniska innovationer.

General Motors beslut att tillverka de nya mellanklassbilarna i Rüsselsheim i Tyskland och därigenom försvaga Saabs koppling till Sverige behöver inte påverka Saabs varumärke negativt. Det menar Frans Melin, doktor i varumärkesstrategi vid Lunds universitet.

– Känslan hos Saab är att det är ett lite udda bilvarumärke med en väldig stark koppling till tekniska innovationer och så finns det en koppling till svenskhet. Men det har inte så stor betydelse för varumärket som sådant var produkterna produceras, säger Frans Melin, varumärkesexpert i Lund.

Saab har haft en stark koppling till ny teknik och ska varumärket hävda sig i framtiden så krävs att Saab har fler bilmodeller och att ägaren tar vara på Saabs tradition av innovativa lösningar, säger Frans Melin.

Att bilen tillverkas i Sverige är något som i första hand svenska bilköpare bryr sig om, inte minst av nostalgiska skäl, enligt Frans Melin. Men märket är viktigt för bilköparen. Den som köper bil bryr sej mer om märket än den som till exempel köper en spis. Om Saab ska hävda sig i framtiden måste Saabs identitet renodlas, menar Frans Melin.

– Det som har gjort Saab starkt är kopplingen till teknologi, spännande innovativa lösningar och det gäller att hitta den typen av lösningar även i framtiden för det är Saabs nyckel till framgång.

Annika Digréus
annika.digreus@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".