Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Blivande lärare ska bli bättre på IT

Publicerat måndag 7 mars 2005 kl 06.00

Lärarstudenter ska lära sig mer om hur IT kan användas i klassrumsundervisningen. KK-stiftelsen satsar 100 miljoner kronor på att stärka lärarutbildningen i samarbete med lärarhögskolorna, kommuner och näringsliv.

– Man når fler elever i klassrummet om man använder sig av olika pedagogiska verktyg, säger Linda Öjemyr som ska bli gymnasielärare och är ordförande i studentkåren på Lärarhögskolan i Stockholm.

– Jag skulle framför allt inom kemin använda IT i undervisningen, där det finns väldigt många komplexa begrepp. Man kan liksom sitta och leka fram, sätta ihop atomer och bilda molekyler och på så sätt förstå varför saker sker när man får en annan bild framför sig.

Många missnöjda med IT-utbildning
Nio av tio lärarstudenter är missnöjda med IT-utbildningen på lärarhögskolorna, enligt en studie som KK-stiftelsen gjort. Studenterna har oftast basala IT-kunskaper som att använda e-post och skriva dokument, men sedan är det stopp.

Bristerna handlar om hur IT kan användas som ett pedagogiskt instrument. Därför gör KK-stiftelsen sin största satsning på IT-utbildning i skolan sedan slutet av 1990-talet.

Digital kompetens
100 miljoner kronor satsas på att ge blivande lärare så kallad digital kompetens i samarbete med lärarhögskolor, kommuner och näringsliv som själva satsar lika mycket pengar på projektet som ska öka IT-intresset.

– De ungdomar som vill bli lärare använder IT i relativt liten utsträckning jämfört med andra ungdomar och då blir det inget tryck på lärarutbildningen att använda IT. Det är en förklaring men det finns säkert fler, säger Christina Ehneström som är programchef på KK-stiftelsen.

– Skolan är ju en relativt mogen organisation när det gäller att använda IT i förhållande till lärarutbildningarna. De unga lärarna, är ju betydligt mindre vana vid att använda IT som ett pedagogiskt verktyg än de äldre kollegerna och det vill vi ändra på för vi tycker att lärarutbildningen ska vara en förebild.

Inga-Lill Hagberg
inga-lill.hagberg@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".