Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Docent: Skolan skapar inte lust hos eleverna

Publicerat tisdag 3 december 2013 kl 07.34
"Alla ska inkluderas inom klassens ram"
(1:54 min)
Enligt docent Joanna Giota så läggs allt mer av lärarnas tid på att möta krav från andra än eleverna. Foto: Jessica Gow/TT

Skolan sysslar med korvstoppning och skapar sedan specialgrupper för de som inte klarar tempot visar ny forskning. Den stora bristen är att lärarna inte skapar lust hos eleverna, enligt docent Joanna Giota som på uppdrag av Skolverket sammanställt den kunskap som finns på området.

– De vill lära sig, de vill förstå, de vill bli duktiga på en massa saker. Men det som händer i skolan är att nästan 10 procent av eleverna till slut går in för att lära sig inte för sin egen skull för att det är roligt och intressant i sig, utan för andra, säger Joanna Giota.

Men det är inte bara eleverna som vill vara duktiga utan att egentligen känna sig motiverade. Enligt Joanna Giota så läggs allt mer av lärarnas tid på att möta krav från andra än eleverna. Kraven på resultat, som sedan ska rapporteras till rektor, sedan till myndigheterna och regeringen, slukar tid som annars kunde varit till för att skapa lust. Följden blir att de som klarar att ta in stora mängder information utan att tappa sugen blir kvar i klassrummen. För andra som halkar efter, skapas särskilda grupper.

I så många som var fjärde skola finns i dag mer eller mindre permanenta grupper för elever som inte sägs klara den vanliga undervisningen. Något som enligt Joanna Giota kan strida mot skollagen.

– Alla elever ska få den hjälp de behöver, men man kan göra på olika sätt. Det som egentligen ska vara det enda sättet är att alla ska inkluderas inom klassens ram.

På Bergsjöskolan i Göteborg frågar en elev om jag är polis. Det är en av de skolor som har särskilda grupper för de som inte passar in i det vanliga klassrummet. Kent Lindblad leder en av grupperna, och han säger att situationen utan särskilda grupper skulle bli ohållbar.

– Definitivt. Vi skulle inte klara oss utan dem. Vi har även elever som inte får plats i de här specialgrupperna, och i de klasserna har vi ganska mycket arbete med att få arbetsro.

Amra Tutic som går i nian är en av de elever som blivit tvungen att gå i en särskild grupp. Hon tycker själv att det är bra att man får hjälp när man kommit efter.

– Man kan känna sig utanför, som att man inte är lika bra som de andra, men det är ändå bra för man gör det för någonting bra. Man kommer att komma ikapp med de andra när du lär dig, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".