Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Få kommuner har plan för ökad cykeltrafik

Publicerat torsdag 5 december 2013 kl 07.21
Cykelfrämjandet: "Vi tycker det är allvarligt"
(2:16 min)
Lars Strömgren, vice ordförande i Cykelfrämjandet. Foto: Jonas Partheen/Sveriges Radio.

Endast tre av tio kommuner har en plan för att öka cyklandet i kommunen, visar en undersökning från cykelfrämjandet som släpps i dag. Detta trots att kommunerna är viktiga för att andelen cykelresor ska öka.

Karin Wisnes och Louise Hjelm är två cyklister i Stockholm som tycker att kommunens satsningar har betydelse för valet att cykla.

– Det är jätteviktigt att det är enkelt och riskfritt att ta cykeln till jobbet, så bra och säkra cykelbanor, säger Karin Wisnes.

– Det är såklart jätteviktigt för hade det inte funnits cykelbanor och man hade fått cykla i läskig trafik hela vägen hade jag nog inte gjort det, säger Louise Hjelm.

Kommunerna har en viktig roll för att öka cyklandet, enligt den statliga cykelutredningen. Det kan handla om att bygga cykelbanor, cykelparkeringar eller göra det säkrare att korsa bilvägar. Men trots det uppger bara tre av tio kommuner som svarat på en enkät från föreningen cykelfrämjandet att dom har en plan för att öka cyklandet.

Föreningens vice ordförande, Lars Strömgren är bekymrad.

– Vi tycker det är allvarligt. Vi har känt att fler efterfrågar cykelinfrastruktur och fler vill satsa på cykling, men risken är att det bara blir tomt prat om det inte omsätts i praktisk politik, säger han.

Men Sveriges Kommuner och Landsting, SKL, menar att kommunerna satsar mer än någonsin på cykling. Det viktiga är inte om de har en speciell plan för det.

– Vi känner inte igen att det bara skulle vara en minoritet av kommunerna som intresserar sig för cykling. Tvärtom så ser vi att det praktiskt taget i  alla kommuner finns ett stort intresse bland politiker och tjänstemän att främja cyklismen, säger Jan Söderström, tillförordnad sektionschef för infrastruktur på SKL.

Undersökningen visar också att det främst är glesbefolkade kommuner, där det kan vara långt mellan till exempel hemmet och jobbet, som saknar en plan för att öka cyklandet.

Lars Strömgren på cykelfrämjandet håller med om cykling är mindre attraktivt där men den går att öka.

– Det är möjligt att cykeln inte kan vara det primära färdmedlet i små kommuner i Norrland. Men en klar majoritet av befolkningen har mindre än fyra kilometer till en tågstation, så möjligheten att kombinera cykeln med en tågresa är väldigt stor, även i mindre städer, säger han. 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".