Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Regeringen överväger pr-satsningar i Jas-intresserade länder

Publicerat tisdag 8 mars 2005 kl 12.34
Jas 39 Gripen flyger över Kapstaden.

Uppdaterad 16:40 tisdag
Regeringen överväger att dra igång stora marknadsföringssatsningar i Indien och Brasilien, där de diskuterar om de ska köpa stridsflygplanet Jas Gripen. Regeringen, som förnekar samband, har tidigare gjort liknande satsningar i länder där Jas Gripeninköp diskuteras.

– Jag kan mycket väl se att det finns andra länder som mycket väl skulle motivera att man gjorde något liknande. Det gäller ett land som Indien till exempel där vi har ungefär samma situation. Brasilien ett annat sådant exempel, säger statssekreterare Lars Danielsson.

Regeringen har under senare år valt ut ett fåtal länder som är på väg mot demokrati och en fungerande marknadsekonomi för partnerskapssatsningar. De här satsningarna präglas av möten på högsta politiska nivå, kulturutbyte och exportsatsningar.

Satsningar sammanföll med Jasförsäljning
Tre gånger har satsningen inriktats helt på ett enskilt land. 1999 var det Polenåret och Sydafrikaveckan, och förra året var det Ungernåret. I alla tre länder har satsningarna sammanfallit med försäljning eller marknadsföring av stridsflygplanet Jas Gripen.

Nu överväger alltså regeringen att genomföra liknande satsningar i Brasilien och Indien. Det är två av de länder som Saab hoppas mest på när det gäller att sälja Jas Gripen och där en intensiv marknadsföring av stridsflygplanet pågår.

I samtliga fall är sambandet en slump, hävdar statssekreterare Lars Danielsson.

– Vi måste komma ihåg att det här handlar om länder som det för oss är oerhört viktigt att ha breda relationer med. Då är det naturligt att man på olika sätt manifesterar det bland annat genom satsningar på de här länderna, säger han.

Nu nämner du Indien och Brasilien och om man frågar folk på regeringskansliet om satsningar som Sverige har gjort nämner de Polenåret och Ungernåret. Det är alltså fyra länder där Jas har marknadsförts och det finns fortfarande inget samband med att det är just de som är intressanta. Hur kommer det sig? Är det en slump?

– Nej, det finns inget som helst samband med detta, säger Lars Danielsson.

När det gäller den största satsningen av de alla, Sydafrikasatsningen 1999, avvisar Danielsson helt att Jasaffären påverkat beslutet och genomförandet av satsningen.

– Den fanns över huvud taget inte med på radarskärmen utan det handlade just om att visa att vi hade nått dit hän i våra förbindelser med Sydafrika att samarbetet skedde på en rad olika områden.

– Det kunde handla om kultur och också om kommersiella förbindelser givetvis. Det kunde handla om utbildningssamarbete, stöd till fackliga organisationer och så vidare. Men Jasaffären fanns inte med i diskussionerna över huvud taget.

Stöd för Jasaffärer
Men att stötta en kommande Jas Gripenaffär var ett av syftena bakom den biståndsfinansierade Sydafrikasatsningen hösten 1999. Det berättar flera av de inblandade för Ekot.

– Alla inblandade var införstådda med att det här också var ett sätt att främja Jasaffären, säger en anonym högt uppsatt tjänsteman på utrikesdepartementet.

Det här förnekades av såväl statsminister Göran Persson som statssekreterare Lars Danielsson när de utfrågades av riksdagens konstitutionsutskott.

Mycket värdefullt för Saab
För Saab var regeringens satsning mycket betydelsefull. Inte minst för att hjälpa Saab att ordna motköp i Sydafrika vilket var avgörande för att vinna ordern.

– Den betydde mycket för vi fick ett antal möten mellan intresserade svenska företag som var öppna för att titta på möjligheterna i Sydafrika och sydafrikanerna fick möjlighet att presentera de saker som de såg som fördelar i Sydafrika. Det var oerhört viktigt. Det var många saker som började där, säger Jan Närlinge, motköpsansvarig på Saab.

Strax efter att den svenska delegationen åkt hem från Sydafrika skrev den sydafrikanska regeringen under kontraktet på 28 Jas Gripenplan.

”Brist på konsekvent politik”
Magnus Walan på biståndsorganisationen Diakonia anser att viljan att exportera vapen håller på att ta över svensk utrikespolitik.

– För mig är den brist på konsekvent politik. Intressena för att sälja Jas är så otroligt starka att man blir förblindad, säger han.

”Skattepengar betalar pr-satsningarna”
Lars Ångström, miljöpartist och ledmot av försvarsutskottet och konstitutionsutskottet, är kritisk mot regeringen.

– Det är alltför många gånger som de här satsningarna sammanfaller med exportansträngningar av Jas. Då ska man vara medveten om att de här pr-satsningarna genomförs med skattepengar. Det är alltså vi skattebetalare som finansierar detta, säger Lars Ångström

Daniel Öhman
daniel.ohman@sr.se

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".