Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Företag ger hellre till välgörenhet än julklapp till anställda

Publicerat söndag 22 december 2013 kl 13.35
Företag ger hellre till välgörenhet än julklapp till anställda
(2:04 min)
Företagen ger mindre än en femtedel av vad allmänheten ger, även om företagsgåvorna procentuellt sett ökar snabbare än gåvor från privatpersoner. Foto: Erik Abel/TT

Julen är tiden på året då välgörenhetsorganisationernas insamlingar växer som mest. Det är privatpersoner som står för största delen julbidragen, men det blir nu allt vanligare att företag skänker bort pengar, istället för att köpa julklappar till de anställda.

– Fler och fler företag känner nog ett visst tryck från sina anställda: att de anställda vill arbeta på ett företag som gör gott, att veta att "ja men min arbetsgivare, istället för att köpa en julost till alla anställda har vi köpt matpaket, vaccin, filtar. Vad det nu kan tänkas va, till människor som har ett betydligt större behov.

Det säger Maria Ros Jernberg, generalsekreterare på Frivilligorganisationernas Insamlingsråd, FRII. Men det är alltjämt privatpersoner som är de stora givarna. Företagen ger mindre än en femtedel av vad allmänheten ger, även om företagsgåvorna procentuellt sett ökar snabbare än gåvor från privatpersoner.

Och den här trenden kan alltså förklaras bland annat av att det blir allt vanligare att företag skänker till välgörenhet, istället för att köpa julklappar till sina anställda.

Ett av bolagen som gör detta är byggutvecklingsbolaget NCC, som efter att ha låtit de anställda rösta på var årets julklappspengar skulle gå, skänker en miljon till Unicef. Stig Johansson är senior advisor på företagets nybygge av Kungliga Musikhögskolan, och han röstade på Unicef.

– Jag tycker det är alldeles utmärkt, det är ett bra initiativ. Det är fantastiskt alltså. Det ger ju mycket mer än att man får nån julklapp. Det får man ändå, det behöver man inte få ifrån NCC. Och julen är ju en sådan högtid där man bryr sig om andra, och kanske inte bara om sina närmsta utan även om andra människor.

Förutom den goda gärningen och den positiva publiciteten finns det mer att vinna för företagen som väljer välgörenhet före julklappar. Ann Lindell Saeby är NCCs kommunikationsdirektör och lyfter fram de rent praktiska fördelarna.

– Hanteringen av julklappar och julkort för företag kräver en hel del resurser. Att köpa in julklappar, välja julklappar, distribuera ut dem osv. Och samtidigt då som man blir lite effektivare, också kan ge något som är värt mera tror vi

 

Så det är inte så att folk saknar sina julklappar?

– Jag tror man ser det här som en riktig julklapp, att kunna ge nånting i de här tiderna.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".