Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Politisk enighet kan missgynna tunnelbanebygget

Publicerat fredag 10 januari 2014 kl 14.46
"Förslag ofta bättre av lite motvind"
(1:49 min)

Planeringen för en stor utbyggnad av tunnelbanan i Stockholm pågår för fullt – men satsningen går inte ihop samhällsekonomiskt, enligt preliminära beräkningar som forskare har gjort, och den breda politiska enigheten kring projektet kan vara en nackdel för en nödvändig debatt, enligt professor Jonas Eliasson vid KTH.

– Det är förstås positivt att man är så överens, och att man ska satsa på kollektivtrafik, för det är något som storstäder verkligen behöver. Å andra sidan är man lite kluven. Förslag blir ofta bättre om de möts av lite motvind. Det kräver att man skärper sina argument, och letar ännu mer efter den allra bästa användningen av pengarna, säger Jonas Eliasson, professor i transportekonomi på Kungliga tekniska högskolan i Stockholm.

Preliminära beräkningar för utbyggnaden av Stockholms tunnelbana visar att de samhällsekonomiska vinsterna, i form av minskad restid och bättre miljö, inte väger upp de 25 miljarder kronor som det väntas kosta att spränga nya tunnlar och bygga nya stationer.

Projektet kritiseras av trafikforskare, bland annat för att vara politiserat, och forcerat med sikte på valet.

Utredarna pekar å sin sida på att det är svårt att få lönsamhet i byggen i storstadsmiljö.

Regeringens förhandlingsman HG Wessberg säger att han är trygg med det underlag som hittills finns. Han pekar också på att det finns stora vinster i projektet, som inte syns i en samhällsekonomisk kalkyl.

– Ett av våra huvudsyften har varit att stimulera fram bostadsbyggande, och det fångar de här modellerna överhuvudtaget inte upp. Inte heller fångar modellerna upp att vi minskar sårbarheten i systemet, säger HG Wessberg.

Professor Jonas Eliasson pekar på att det nu finns en politisk medvind för att bygga mer kollektivtrafik, och att det även kan vara riskfyllt att avstå.

– Jag delar uppfattningen att det finns en risk med att vänta för länge. Avvägningen mellan att leta efter den bästa lösningen och att handla när det finns ett fönster att handla i, är jättesvår. Den kan man inte uttala sig vetenskapligt om, utan det är verkligen politikens väsen – att göra en avvägning mellan den bästa lösningen och den möjliga lösningen, säger Jonas Eliasson, professor i transportekonomi.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".