Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Industrin förlorar miljarder på dålig järnväg

Publicerat måndag 24 mars 2014 kl 06.00
"Svensk industri och näringsliv tappar konkurrenskraft"
(1:48 min)
I januari spårade det här godståget ur mellan Stuvsta och Huddinge utanför Stockholm. Foto: Anders Wiklund / TT

Varje år förlorar industrin uppskattningsvis en och en halv miljard kronor på grund av dåliga järnvägstransporter. Bara stålföretaget SSAB beräknas förlora 120 miljoner kronor per år, enligt en rapport från Tekniska högskolan i Stockholm.

Per Bondemark, produktionschef på SSAB och dessutom ordförande i Näringslivets transportråd, är inte nöjd.

– Nej det kan man inte säga. Underhållet är eftersatt och kapaciteten räcker inte till, säger han.

Vad är problemet egentligen?

– Problemet är att det saknas en politisk inriktning att göra någonting åt det här. Det är bråttom och det är viktigt att det händer saker.

Vad är den värsta konsekvensen av dagens läge?

– Det är att svensk industri och svenskt näringsliv tappar konkurrenskraft. Då drabbar det investeringsviljan i Sverige och i förlängningen jobben och tryggheten, säger Per Bondemark.

Enligt rapporten från Tekniska högskolan, KTH, går den svenska industrin miste om intäkter på en och en halv miljard kronor per år till följd av stillastående tåg. Beräkningen är en grov uppskattning och gäller en period på över tolv år fram till april för snart ett år sedan och innehåller en sammanställning av de avbrott som har drabbat godstranporterna på landets järnvägar.

Rapporten konstaterar att urspårningar har blivit vanligare och att de ligger bakom hälften av alla de timmar då tåg står stilla utefter järnvägarna.

Enligt rapporten kan de allt fler urspårningarna bero på ökad trafik, med ökat slitage som följd, och på eftersläpande underhåll.

Infrastrukturminister Catharina Elmsäter-Svärd kan inte nämna någon tidpunkt då hon tror att industriföretagen kan känna sig lugna och lita på att godstågen kommer fram i tid.

– Nej inte i den delen så. Däremot så har det ju varit de senaste åren fokus på att ha en bättre vinterberedskap så att du inte stör ett affärsförhållande eller ett förtroende på att du inte kommer fram i tid.

– Nästa steg är ju att få ordning på underhållet så att det inte är annat sånt som störs. Men sedan handlar det också om att bygga ut kapaciteten som är bristfällig på vissa stråk, om man tänker hela godsstråk. Så steg för steg har det blivit bättre. Det blir bättre men innan det är fullt ut riktigt bra, det är ju svårt att säga ett årtal men det tar ju ett par år, säger Catharina Elmsäter-Svärd.

Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.