Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Nytt rekord för Fairtrade

Publicerat onsdag 9 april 2014 kl 07.14
"Det här blir allt viktigare"
(1:52 min)
1 av 2
Ann-Charlotte Söderkvist gör svåra val i mataffären. Foto: Anders Jelmin/Sveriges Radio.
2 av 2
Morgan Zerne, vd på Fairtrade Sverige. Foto: Anders Jelmin/Sveriges Radio.

Det säljs allt mer Fairtrade-märkta varor i Sverige. Förra året ökade försäljningen med 29 procent jämfört med året innan till cirka två miljarder kronor. Kaffe är fortfarande den vanligaste varan, men bananer och vin ökar mycket.

Kalle Jähnke som handlar i Stockholm tycker att han är en medveten konsument.

– Så gott det går. Kravmärkt och rättvisemärkt.

Du tänker mycket på det?

– Ja, det gör jag, men det är inte alltid som det finns.

Under 2013 nådde den Fairtrade-märkta konsumtionen nya höjder, det som tidigare hette rättvisemärkt.

Försäljningen landade på omkring två miljarder kronor, och det är dubbelt så mycket som tre år tidigare. Den totala försäljningen i dagligvaruhandeln var samtidigt nära 300 miljarder förra året.

Kaffe, bananer, vin och glass är det som säljer mest som Fairtrade.

Bakom ökningen ligger både ett större utbud av märkta produkter men också ökad efterfrågan, enligt Morgan Zerne, vd på Fairtrade Sverige.

– Vi ser en explosiv utveckling. Det är ett fantastiskt bevis på att det här blir allt viktigare för konsumenter och företag, säger Morgan Zerne.

– De två sista åren tycker vi oss se lite av ett trendskifte, att det faktiskt är efterfrågan som driver tillväxten. Det är väldigt positivt för det är det aktiva valet från konsumenter, och att den konsumentgruppen blir större, som gör att vi kan göra ännu större skillnad.

Tidigare har det mest varit unga som känt till Fairtrade, men nu visar en undersökning att också äldre personer vet vad märkningen innebär, att odlare och anställda i fattiga länder ska få bättre ekonomiska villkor genom handel.

I en livsmedelsbutik i Stockholm säger Ann-Charlotte Söderkvist att hon inte brukar tänka på olika märkningar när hon handlar.

– Det gör jag i väldigt liten skala. Det blir mest att man tar det man brukar ta.

Vad tänker du på när du handlar?

– Att det är bra kvalitet. Och priset framför allt, det kan skilja väldigt mycket i pris, säger hon.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".