Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Datalagring fortsätter trots andra besked

Publicerat måndag 9 juni 2014 kl 03.00
Kund: "Rent ut sagt för jävligt"
(3:43 min)

När EU-domstolen ogiltigförklarade datalagringsdirektivet uppgav alla stora operatörer att man skulle sluta lagra uppgifter om exempelvis hur vi surfar. Men trots löftet fortsätter flera av de stora operatörerna i Sverige att lagra information om sina användare.

– De ljuger ju. Sparar de exakt samma information, men bara i ett annat system, har de ju inte slutat lagra. Det är ju rent ut sagt för jävligt, säger Kristofer Bratt, telenorkund i Göteborg.

Efter att EU:s datalagringsdirektiv ogiltigförklarades så gick alla de större operatörerna ut och meddelade att de skulle sluta datalagra. Telenor till exempel lade en vecka efter EU-domstolens utlåtande ut ett pressmeddelande på sin hemsida:

"För att värna våra kunders integritet i det oklara juridiska läge som råder, har Telenor Sverige beslutat att upphöra med den lagring av trafikuppgifter som EU:s datalagringsdirektiv kräver."

Telenors beslut togs emot med glädje av abonnenterna. Däribland Kristofer Bratt i Göteborg.

– För det första blev jag ganska glad. När det gick ut med det och sa "nu lägger vi ner" så blev jag ganska nöjd.

Men samtidigt som Telenor gick ut med sitt pressmeddelande så skickade de ett mejl till polisen, där de listade alla de uppgifter som polisen fortfarande kommer kunna få ut vid brottsutredningar. Listan visar att det inte är så stor skillnad jämfört med tidigare.

– Det är exakt samma information som de kunde få ut innan, i stort sett. Det är bara det att nu finns inga lagar och regler som säger hur länge de ska lagra det. Jag blir jättearg, säger Kristoffer Bratt.

Det handlar till exempel om IP-adresser som kan användas för att koppla ihop vad du gör på nätet med vem du är och vilka sajter du besökt. En annan uppgift är positionering av mobil, som talar om var du befann dig vid samtalets början.

Ola Hanson är chefsjurist på Telenor. Så här förklarar han varför de inte gav hela bilden till sina kunder.

– Det är en avvägning hur specifik man ska vara i olika typer av kommunikation, säger Ola Hanson.

Men vad är det som styr den avvägningen?

– Det är syftet med kommunikationen vid den tidpunkten.

Men det känns som om ni medvetet valt att inte gå ut med all information till kunderna.

– Nej, det stämmer inte. Det viktigaste vid tidpunkten för pressmeddelandet var att meddela vårt beslut, att vi slutade lagra enligt EU:s datalagringsdirektiv.

Och vad hade hänt om ni i samma andetag hade skrivit "Vi lagrar fortsättningsvis det här"?

– Det hade vi kunnat göra. Men det var inte syftet vid den tidpunkten att gå ut med de detaljerna, säger Ola Hanson.

En annan operatör, Telia, menar att skillnaden mest är principiell. Att tvingas lagra data, som det var innan, är något helt annat än att spara data för internt bruk och sedan radera informationen när den inte behövs.

Men chefsjuristen Patrik Hiselius medger att det i praktiken till slut handlar om en enda uppgift som inte längre sparas jämfört med tidigare.

– I vårt fall så är det "missade samtal" som vi har slutat att lagra, säger Patrik Hiselius.

Hur tror du att era kunder har uppfattat det när de hör att "nu slutar operatörerna lagra"?

– Men det är en missuppfattning. Vad Telia har sagt är att vi slutar att lagra uppgifter enligt de krav som finns i direktivet, säger Patrik Hiselius.

Bahnhof och Tele 2 är de operatörer som i vår granskning visat sig gå så långt som de sagt till sina abonnenter att de ska göra. Av de uppgifter som polisen vanligtvis begär ut sparas endast "gjorda samtal", säger de.

Detta för att kunna fakturera kunderna för det de ringt. Allt annat integritetskänsligt som vem du mejlat, vilka sajter du surfat på, var du varit med din mobiltelefon och så vidare är uppgifter som inte längre sparas, uppger bolagen.

Hos operatören Tre däremot lagras fortfarande uppgifter om IP-adresser och mobilposition. Det sparas i ett par veckor ungefär, uppger bolaget. Men lagringstiden kan variera.

– Jag blir både trött och oroad över hur detta utvecklar sig. Och jag tror det finns mer sådant här som vi inte ser, säger mobilkunden Kristoffer Bratt från Göteborg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".