Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Satsning på kollektivtrafik i stället för förbifart

Uppdaterat onsdag 15 oktober 2014 kl 13.21
Publicerat onsdag 15 oktober 2014 kl 11.58
"Över hela perioden är det 23 miljarder"
(1:28 min)
Arkivfoto: Fredrik Sandberg /TT.

Stockholms stad vill använda pengar som skulle betala förbifart Stockholm till kollektivtrafik i stället. Det står klart när de rödgröna partierna i kommunen i dag presenterat sin gemensamma politik.

Hälften av pengarna från vägtullarna i Stockholm ska gå till kollektivtrafik, om kommunen får bestämma. Pengar som alltså skulle ha finansierat förbifarten.

– De närmaste åren framåt ska alla pengar gå till kollektivtrafik, och över hela perioden är det 23 miljarder som vi flyttar över till kollektivtrafik, säger Daniel Helldén, miljöpartistiskt borgarråd i Stockholm.

När Miljöpartiet och Socialdemokraterna gjorde upp om regeringsfrågan sköt man frågan om förbifarten framför sig, och kom överens om att låta Stockholms kommun och landsting göra upp om finansieringen.

Det har nu alltså den rödgröna majoriteten i Stockholm tolkat som att de har rätt att använda inkomsterna från biltullarna som de själva vill.

Vägprojektet väntas kosta många miljarder, inklusive lånefinansieringar handlar det om över 40 miljarder kronor. Tanken var att alla pengar från trängselskatterna skulle gå till projektet, och därmed betala 80 procent av hela kostnaden.

Frågan är vad den nya statsministern, Stefan Löfven, kommer att tycka om hälften av trängselskatterna i stället används till lokaltrafik.

– Ja, det är ju han som har öppnat upp för den här möjligheten, så att jag förutsätter att han sätter sig vid förhandlingsbordet och kan resonera om hur vi kan få bättre kollektivtrafik till Stockholm, säger Karin Wanngård, socialdemokratiskt borgarråd i Stockholm.

Det betyder att MP, som hela tiden velat stoppa förbifarten går med på att den byggt, men i så fall till stor del med pengar från staten.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".