Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Ökat intresse för svenskt närproducerad mat

Publicerat lördag 1 november 2014 kl 03.01
"Vi tror att trenden kommer att fortsätta"
(1:56 min)
Ekologiska tomater odlade i Sverige. Foto: Lars Pehrson / SvD / SCANPIX / TT.

Intresset för att köpa svensk, närodlad och ekologisk mat har ökat under de senaste åren. Det visar en undersökning om våra matvanor som genomförts på uppdrag av Jordbruksverket. 

– Just nu står jag och väljer mellan ekologiskt eller inte. Jag försöker köpa svenskt och ekologiskt för jag tror det är bra för kroppen och för miljön, säger Therese Johansson som Ekot träffade när hon handlade mat i en affär i Jönköping.

Valet föll på den ekologiska honungen som hamnade i den röda kundkorgen. Och hon är långt ifrån ensam att oftare välja svenskt, närproducerat eller ekologiskt.

– Mat har blivit väldigt synligt i media och i miljö och klimatdebatter. Vi pratar mycket mer om hur våra djur har det och hur vårt spannmål produceras och vi tror att det ger resultat säger Elisabet Bjelke, kommunikatör som arbetar med hållbar mat på Jordbruksverket.

I fyra år har Jordbruksverket undersökt konsumenternas matvanor och attityder till mat. I årets mätning har drygt 2000 personer svarat på den webbenkäten som skickats ut till en webbpanel.

Jämfört med när undersökningen gjordes första gången har fler blivit benägna att betala mer för svenska råvaror. Dessutom uppger fler att de köper närproducerat och ekologiskt.

– Vi tror att trenden kommer fortsätta, och det beror på att man i handeln ser att inköpen av certifierade, märkta och ekologiska produkter ökar, säger Elisabet Bjelke.

Däremot är förtroendet för maten som serveras i skolor, äldreboende och på landets sjukhus fortsatt mycket lågt.

Inte heller verkar vi tro att maten som säljs på restauranger är svensk och av hög kvalité. Istället är det våra inköp i affärerna som tycks ha förändrats mest.

– Det är mer att man ska ta hand om sig själv, kroppen och miljö. Därför får man se det överallt, på Facebook, Instagram, att det ska vara så ekologiskt och miljövänligt överallt, säger Therese Johansson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".