Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Omöjligt bedöma riskerna för arbetare vid svensk järnväg

Publicerat torsdag 20 november 2014 kl 03.00
Facket: "Det är en konsekvens av avregleringen"
(2:19 min)
Banarbetare vid järnväg. Foto: TT
Banarbetare vid järnväg. Foto: TT

Trots att banarbetare i flera år vittnat om fler olyckor och tillbud, vet ingen i dag hur farligt arbetet vid järnvägen är. Enligt en ny rapport från Haverikommissionen finns så stora brister i insamlingen av uppgifterna att det inte går att dra några slutsatser alls.

– Det är en konsekvens av avregleringen, att man minimerar antalet kontrollfunktioner. För man vill ju att marknaden ska ta hand om sig själv. Jag som tekniker och pappa vill ju komma hem när min arbetsdag är slut, och man tycker ju att de borde ta sitt ansvar, säger Alexander Koliopanos, banarbetare och arbetsmiljöombud på fackförbundet Seko.

I rapporten som presenteras i dag konstaterar Statens haverikommission att det saknas tillförlitligt underlag om olyckor och tillbud vid arbete i spår.  

Därför går det inte att säga om de senaste årens uppmärksammade olyckor är rena tillfälligheter eller del av någon trend.

Hur ett tillbud klassificeras beror på den tjänsteman som tar emot rapporten, säger ordföranden i haverikommissionen, Jonas Bäckstrand:

– Vi kan inte ens säga idag om antalet olyckor och tillbud på järnvägen har ökat eller minskat när det gäller arbete i spårmiljö, säger han.

Däremot konstaterar kommissionen att så som arbetet planeras i spåren, när nära hälften av alla arbeten inte är planerade, så kommer olyckorna dessutom att bli fler. Detta eftersom att säkerheten oftare är satt på undantag vid akuta arbeten.

– Man går ut i spåret utan att ha hunnit göra de riskbedömningar som man ska göra och välja de skyddsnivåer som man ska göra, säger Jonas Bäckstrand.

Eftersom Trafikverket nästan uteslutande gör sina arbetsplatskontroller vid planerade arbeten så fångar man inte de problem med säkerheten som egentligen finns hos entreprenörerna.

Ytterligare en brist är att Trafikverket inte utvärderar entreprenörerna efter hur väl de arbetat med säkerheten, vilket facket skulle behövas.

Sedan tågunderhållet bolagiserades och konkurrensutsattes 2010 menar facket att de sett en tydlig försämring i arbetsmiljön. 

Arbetsmiljöombudet Alexander Koliopanos berättar för Ekot om hur han stoppar allt fler arbetare som saknar utbildning, riktiga skyddskläder och erfarenhet av att arbeta i spårmiljö.

– Jag kan ta mig själv som exempel, jag hade aldrig som nybakad eltekniker fått gå ut själv och jobba. Utan då hade man alltid andra som var erfarna med sig. I dag stöter man på 20-åringar, som aldrig har varit i järnvägsmiljö, i Stockholm som jobbar i flerspårsmiljö och så vidare, säger Koliopanos.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".