Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

MP redo att backa om bensinskatten

Uppdaterat söndag 23 november 2014 kl 12.23
Publicerat söndag 23 november 2014 kl 04.00
"Man måste vara väldigt lyhörd"
(1:45 min)
Tankning vid bensinstation. Karin Svensson Smith. Foto: Christine Olsson/Fredrik Persson/TT.
Foto: Christine Olsson/Fredrik Persson/TT.

Miljöpartiet kommer att ompröva kravet på höjd bensinskatt. Istället diskuterar man andra påtryckningsmedel för att minska bilanvändandet.

– Jag tror man måste vara väldigt lyhörd och ha en bra diskussion med människorna lokalt, säger Karin Svensson Smith som är klimatansvarig i miljöpartiets partistyrelse.

Nu ser ni mer till skillnad land och stad, men det är ju skillnader som har funnits, varför har ni ändrat inställning till den här frågan nu?

– Vi diskuterar hur vi bättre kan nå fram med vårt budskap vilket vi har anledning att göra särskilt med ledning av valresultatet men framförallt med internationella klimatrapporterna som talar ett mycket tydligt språk att det är hög tid att ändra beteende, säger Karin Svensson Smith.  

Karin Svensson Smith förordar att skatten ligger kvar där den ligger i dag på drygt tre kronor litern, den är också högre i Sverige än i de flesta länder i världen.

Trots att Miljöpartiet gick till val på att höja koldioxidskatten med 70 öre per liter bensin. Skatten infördes 1991 och har därefter höjts av både S och M-ledda regeringar

– I städerna finns det mycket bättre förutsättningar att organisera kollektivtrafik och cykel så att det blir huvudalternativet och där tycker jag inte alls det är något problem att göra det dyrare med trängselavgifter, parkeringsavgifter och annat, säger Karin Svensson Smith.

– Men på landsbygden måste fokus framförallt vara på förnybara drivmedel, även om kollektivtrafik och cykel kan svara för en viktig del för transporterna på landsbygden också så är bilen oumbärlig för de flesta, säger Karin Svensson Smith.

– Vi kommer att inrätta statsmiljöavtal så att staten kan lätta för investeringar i spårvagn, annan kollektivtrafik, kanske cykel också. Men städerna måste själva välja hur man vill göra med trängselavgifter och parkeringsavgifter, det är inte staten som ska göra det, avslutar Karin Svensson Smith.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".