Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Bristande ID-kontroll på utlämningsställen

Publicerat onsdag 26 november 2014 kl 04.00
"Kontrollerar inte id-handlingens äkthet på optimalt sätt"
(2:20 min)
 Postkontor i en ICA-butik. Foto Hasse Holmberg /TT
Postkontor i en ICA-butik. Foto Hasse Holmberg/TT

Postombudens kontroller av legitimation när de lämnar ut brev som innehåller id-handlingar brister, anser kritiker.

Brister i kontrollerna kan underlätta för bedragare som beställer id-kort i andra personers namn. Personer vars konton de senare länsar säger Leif Trogen, avdelningschef på Bankföreningen.

– Ingen kedja är ju starkare än dess svagaste länk, så därför gäller det att täppa till alla svaga punkter, och där är utlämningen en viktig ingrediens, säger Leif Trogen.

Bedragare kan beställa falska id-kort över nätet, med den drabbades namn och personnummer, men med bedragarens bild. Med hjälp av id-kortet kan bedragaren sedan skaffa ett bank-id i den drabbades namn, som kan användas för att ta sig in i alla dennes bankkonton, och tömma dem.

Leif Trogen på Bankföreningen menar att det vore möjligt att stoppa bedragare som beställt id-kort i andra personers namn, som sänds i rekommenderade brev, och använder ogiltig legitimation för att hämta ut breven, om postombuden gjorde bättre kontroller.

– Man kontrollerar inte id-handlingens äkthet på optimalt sätt. Ibland skjuter man bara av streckkoden på baksidan av körkortet och sedan är allting frid och fröjd, säger Leif Trogen.

Han menar att det går för lätt att få ut brevet utan att personens legitimation granskas närmre, till exempel om det är samma person som på bilden, och om legitimationen fortfarande är giltig.

Alexander Wallsten, koncernsäkerhetschef på PostNord, anser att legitimationskontrollerna är tillräckliga, och att det skulle innebära en orimlig arbetsbörda för postombuden om kontrollerna höjdes över dagens nivå.

– Den kontroll som görs kan alltid bli bättre, vi kan alltid bli lite mer nogsamma. Men då skall man ställa det mot att det är högt tryck på våra ombud. De har massor med arbetsuppgifter och det kan vara många som står i kö för att hämta ut sina försändelser, säger Alexander Wallsten.

Dessutom blir de falska legitimationer som finns i samhället blir allt mer sofistikerade, menar Alexander Wallsten.

– De är såpass väl välgjorda att de är svåra att upptäcka. Och då handlar det faktiskt snarare om ett samhällsproblem.

Anders Olofsson som jobbar på polisens nationella bedrägericenter föreslår att man skulle kunna begränsa utlämningsställena av identitetshandlingar till ett mindre antal ombud med högre kontrollkrav.

– Halvårsskiftet 2013 till halvårsskiftet 2014 var det drygt 56 000 personer som drabbades av id-intrång med efterföljande bedrägeri. Alla har ju inte hämtat ut handlingar på posten, men det är en väldigt viktig faktor. För det är ju trots allt skillnad på att hämta ut tröjor och kalsonger mot att hämta ut legitimationer och sådant, som så att säga är en biljett in i systemet, säger Anders Olofsson.

 

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".