Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på https://kundo.se/org/sverigesradio/

Så jagas Panaxia vidare - trots uteblivna åtalet

Publicerat fredag 12 december 2014 kl 21.10
Konkursförvaltaren: "Gör vad vi kan"
(1:44 min)
Panaxias kontor i Bromma. Foto: Henrik Montgomery/Scanpix.

Värdetransportbolaget Panaxia använde kundernas pengar till den löpande driften, enligt Ekobrottsmyndigheten. Men förundersökningen om grov förskingring läggs ned. Däremot återstår flera andra rättsliga turer där tidigare Panaxia-toppar sitter på de anklagades bänk.

Värdetransportbolaget Panaxia gick i konkurs i september 2012. Då upptäcktes det att värden för omkring 650 miljoner kronor var borta.

Det var bland annat dagskassor från butiker som, i stället för att sättas in på kundernas konton i tid, hade använts i driften av Panaxia. Fortfarande saknas knappt en halv miljard.

Ekobrottmyndigheten har bedrivit en förundersökning om grov förskingring, men det blir inget åtal i brist på bevis, säger kammaråklagare Olof Kronlund:

– För att kunna ställa dem straffsrättsligt ansvar gällande hantering av kundmedel så måste det bevisas dels när obeståndet har inträtt förhållande till konkursen, vem som har haft ansvar, och att de ansvariga har haft uppsåt, förklarar han och fortsätter:

– Beståndsdelarna är inte uppfyllda helt och hållet, och då kan jag inte bevisa dem helt enkelt, säger Olof Kronlund.

Men i och med beslutet i dag om att lägga ned brottsutredningen om pengarna som försvunnit är inte Panaxiahärvan över.

Två tidigare chefer i Panaxia dömdes i januari till fängelse för trolöshet mot huvudman, grovt brott. Det fallet ska upp i hovrätten efter nyår.

Dessutom har Ekobrottsmyndigheten utrett grova bedrägerier i Panaxia, där blir det eventuellt åtal mot två personer i vår.

När det gäller de förvunna pengarna kommer kunder fortätta att driva civilrättsliga processer, säger konkursförvaltaren Lars-Henrik Andersson:

– Vi gör vad vi kan för att kunderna ska få tillbaka så mycket som möjligt utifrån situationen, säger han.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".