Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

"Planen hade direkt skärande kurs"

Publicerat torsdag 18 december 2014 kl 14.30
Försvaret om flygincidenten i Malmö
(1:04 min)
Göran Mårtensson, Försvaret
Göran Mårtensson, försvarsmaktens insatschef, på torsdagens presskonferens. Foto: TT

Om inte Försvarsmakten hade varnat flygledningen i Malmö, så att det civila SAS-planet kunde ändra höjd och kurs, hade det förmodligen kolliderat med det ryska signalspaningsplanet, enligt Försvarsmakten.

Det var mycket nära en kollision i fredags mellan det ryska signalspaningsflyget och det danska SAS-planet. Det sa Försvarsmakten i dag vid en presskonferens vid svenska försvarets högkvarter.

– Planen hade en direkt skärande kurs och hade varit på samma position om man inte vidtagit några åtgärder, sade Anders Jönsson på flygtaktiska staben på torsdagens presskonferens.

De två planen låg i sådan kurs att de hade kommit mycket nära varandra, om inte luftförsvaret varnat det svenska civilflyget.

Under presskonferensen kom det också fram att det ryska planet fortsatte sin kurs och girade inte. Att försvaret kontaktade civilflyget skedde på eget initiativ och var ingen rutinåtgärd.

Dagarna innan hade ryska flygplanet övat i området, men inför den övningen hade inte försvaret varnat flyget för eventuellt fler flygplan i luften utan transponder.

– Detta skedde ju inte under själva övningsverksamheten över Östersjön som avslutades den 10 december. Detta skedde ju den 12 december, sade Göran Mårtensson försvarsmaktens insatschef på torsdagens presskonferens.

Det här hade väl lika gärna kunnat hända under övningsdagarna?

– Ja, det kan inte uteslutas, säger Mårtensson.

Under övningen flög flera bombflygplan av typen TU-95 ut från Finska viken och ut över södra Östersjön i fyra dagar i sträck.

Försvarsmakten vill inte berätta vad man drar för slutsatser om varför ryskt flyg kan flyga utan påslagna transpondrar, eller om den typen av incidenter har blivit vanligare.

- Vi ser att det händer, säger Mårtensson.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".