Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Dubbdäck värre mot vägarna än befarat

Publicerat fredag 19 december 2014 kl 07.00
"Det är både lätta och tunga fordon"
(1:56 min)
 Johan Falk, projektledare på Trafikverket i Jönköpings län ser tydligt slitaget som dubbdäcken orsakar. Foto: David Svanberg.
Johan Falk, projektledare på Trafikverket i Jönköpings län ser tydligt slitaget som dubbdäcken orsakar. Foto: David Svanberg.

Bilarnas dubbdäck tros orsaka mer slitage på landets vägar än vad som tidigare varit känt. Den slutsatsen har Statens väg- och transportforskningsinstitut, VTI kommit fram till.

På E4:an genom centrala Jönköping passaerar varje dygn över 50 000 fordon. Det lite på vägen, inte minst nu när många kör med dubbdäck trots att det för tillfället är barmark.

-- Det är slitage, det är spår som uppkommer av dubbdäcken så vist har det en inverkan, säger Johan Falk, projektledare, Trafikverket Jönköpings län.

VTI har undersökt hur ofta beläggningen på landets vägar byts ut och vad det kostar. Resultatet visar att mycket av slitaget tros bero på bilarnas dubbdäck. 

– Jag blev framför allt förvånad över att det syntes så tydligt att det är både lätta och tunga fordon, det trodde vi inte från början, men det kom fram ur data, säger Jan-Eric Nilsson, professor i transportekonomi på Statens väg- och transport forskningsinstitutet, VTI.

VTI kan också se att det finns skillnader över landet. I norr där det ofta är snö är slitaget mindre. Även i södra delen av landet slits vägarna långsammare, vilket kan förklaras med att fler där kör med dubbfria däck.

VTI beräknar att varje körd mil med dubbdäck kostar nästan 50 öre i slitage och slår man ihop det handlar det om runt 300 miljoner kronor varje år.

 – Vad vi hoppas och tror är att man kan föra en mer informerad diskussion om nyttan med dubbdäck i förhållande till färre olyckor och en diskussion om kostnader i form av ökat slitage, säger  Jan-Eric Nilsson.

Trafikverket vill trots slitaget inte ge några råd om hur bilisterna ska tänka när de väljer däck framöver.

 – Det är upp till var och en. Känner man sig mer trygg med dubbdäck ska man naturligtvis välja det. Vi lägger inga värderingar i vad de väljer för däck, säger Johan Falk.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".