Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Victorias secret vill bort från mataffären

Publicerat lördag 3 januari 2015 kl 19.05
Expert: På sikt riskerar det att urholkas
(1:54 min)
Julia Granström och Tove Skärberg. Foto: Jenny Sanner Roosqvist/Sveriges Radio.
17-åringarna Julia Granström och Tove Skärberg i Gävle tappade intresset för Victorias secret när produkterna blev mer lättillgängliga. Foto: Jenny Sanner Roosqvist/Sveriges Radio.

Ägarna av Victorias secret är inte nöjda med att det i Sverige går att köpa deras produkter i butiker som Coop, Överskottsbolaget, Rusta och Ica. Anledningen är att ägarna befarar att varumärket urholkas.

Ica maxi i Gävle är en av de butiker som säljer produkterna. Där tycker handlaren Christer Johansson att inställningen är märklig.

– En populär produkt och framförallt i den ålderskategori som den här vänder sig borde de kunna hitta den i bra utbyggda skönhetsavdelningar. Oavsett om det står Ica på dörren eller någonting annat, säger han.

Det är Victorias secrets skönhetsprodukter som hudkräm och parfymer som under året har hittat in på Rusta, Överskottsbolaget, Coop och så hit till Ica maxi i Gävle.

Enligt Limited brands, som äger Victorias secret, så ska deras märken bara säljas i deras egna butiker eller samt via ett litet urval av samarbetspartners som håller högsta standard, allt för att upprätthålla varumärkets exklusivitet och värde.

I Sverige har de idag fyra egna butiker, två på Arlanda, en på Landvetter och en nyöppnad på Hamngatan i Stockholm. Men produkterna finns alltså numera på betydligt fler ställen. Enligt källor till branschtidningen Icanyheter så agerar Limited brands nu för att se över distributionen i Sverige.

För ett märke som vill utstråla exklusivitet så handlar det inte om att nå ut till så många kunder som möjligt utan till rätt kunder, det menar Richard Wahlund, professor i företagsekonomi på Handelshögskolan i Stockholm och varumärkeskunnig.

– På kort sikt kan det ju bli så att man säljer väldigt mycket mer, men om värdet urholkas så kan det ju bli så att människor inte köper det av samma skäl längre. Då förlorar det i andra änden. Så på sikt riskerar det då att urholkas och gå miste om försäljning, säger han.

I Sverige är det främst tonåringar som köper produkterna och just svårtillgängligheten har varit en av lockelserna.

För ett år sedan var det fortfarande svårt att få tag på produkterna men nu är situationen en annan, och 17-åringarna Tove Skärberg och Julia Granström i Gävle förstår att ägarna är oroliga för att varumärket ska urholkas.

– Ja, jag förstår det verkligen. Jag tycker inte alls att det är lika kul att köpa det längre, när det finns på Rusta. Jag tycker värdet försvann direkt i det, säger Tove Skärberg.

– Det blir lite mer barnsligt att köpa det då, säger Julia Granström.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".