Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Märkning på hyllan ökar ekoförsäljning

Publicerat måndag 5 januari 2015 kl 07.45
"Den ekologiska försäljningen är på frammarsch"
(2:02 min)
Magnus Winges (tv) butikschef i Gävle och Sven-Olov Daunfeldt, forskningschef HUI Research vid hyllan med olivoljor, en produkt där försäljningen av ekologiskt ökat med 48 procent med den nya tydligare skyltningen. Foto: Jenny Roosqvist / Sveriges Radio.
Magnus Winges (tv) butikschef i Gävle och Sven-Olov Daunfeldt, forskningschef HUI Research vid hyllan med olivoljor, en produkt där försäljningen av ekologiskt ökat med 48 procent med den nya tydligare skyltningen. Foto: Jenny Roosqvist / Sveriges Radio.

Särskild hyllmärkning i matbutiken ökar kraftigt försäljningen av vissa ekologiska produkter, visar en undersökning gjord av Handelns utredningsinstitut, HUI.

– Det är väldigt mycket information i en dagligvarubutik. Skyltningen gör att hela ekologiska sortimentet blir synligt för konsumenterna. Man ser att den ekologiska försäljningen är på frammarsch, det är många som vill köpa ekologiskt, säger Sven-Olov Daunfeldt, forskningschef på HUI Research.

– Det här ger dem en möjlighet att lättare se det ekologiska sortimentet och därmed välja de produkterna bland all annan information, säger han.

Försäljningen av ekologiskt kaffe och ekologisk olivolja ökade med mellan 40 och 50 procent när gröna utstickande skyltar sattes upp på hyllkanterna för att vägleda konsumenterna på Ica Maxi i Gävle.

Det visar undersökningen som är publicerad i den vetenskapliga tidskriften Journal of retailing and consumer services.

En av de kunder som oftare väljer ekologiska produkter nu efter butikens omskyltning är Ingegerd Olsson.

– Ja, jag har gjort det flera gånger. Det är så mycket av den här sorten så man vet inte vilket man ska välja. Men står det sådär, jaha, det var ju det jag skulle ha, säger Ingegerd Olofsson.

Men extraskyltningen fungerar inte på alla produkter, visade undersökningen. Ekologiskt mjöl minskade sin försäljning.

– Vi tror att det beror på att olivolja och kaffe är sådana produkter där det är viktigt med produktkvalitet, smak och så vidare, lite mer exklusiva produkter, medan mjöl är mer av en basvara, säger Sven-Olov Daunfeldt.

– Då kan det vara så att den här ekologiska hyllskyltningen snarare signalerar att det är en dyrare produkt, att man därför väljer andra varianter.

I butiken i Gävle där försöket pågått och där Magnus Winges är butikschef har man skyltat betydligt fler än de tre ekologiska produkterna som ingick i HUI:s undersökning.

I dag har man märkt ut närmare 2 000 ekologiska produkter - och förutom mjölet har skyltningen gett gott resultat.

– Alla de varor i princip som vi satt upp skylten på ökade försäljingen lite grann. I våra undersökningar som vi gör mot kunden så får vi siffror och indikationer på att de upplever vårt ekologiska sortiment mycket större sedan vi satte upp skyltarna, fast vi inte har gjort något i antalet artiklar, säger butikschefen Magnus Winges.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min lista".