Du måste aktivera javascript för att sverigesradio.se ska fungera korrekt och för att kunna lyssna på ljud. Har du problem med vår sajt så finns hjälp på http://kundo.se/org/sverigesradio/

Spelreklam för internetcasinon ökar

Publicerat lördag 3 januari 2015 kl 04.00
"Man måste diskutera vilken typ av marknadsföring"
(1:51 min)
Svenska Spels vd Lennart Käll.
1 av 2
Lennart Käll, vd på Svenska spel. Foto: Jonas Ekströmer / TT.
spelberoende
2 av 2
Foto: Julie Jacobsen / TT.

Tv-reklamen för spel har nästan dubblerats 2014. Ofta är det internetcasinon som marknadsförs, och det är just nya spelbolag inriktade på internetcasinon som tar sig in på den svenska marknaden.

Lennart Käll är vd på Svenska Spel, och han ser faror med ökningen av spelreklam.

– Man måste diskutera vilken typ av markandsföring det här är, för vem gör man det, och hur ser produkterna ut. Sedan ska man komma ihåg att det är spel som det är rätt stor farlighetsgrad att hamna i spelproblem som man marknadsför, vilket vi som är reglerade inte får göra, säger han.

Reklamen för spel ökade kraftigt 2014, totalt upp 75 procent, tv-reklamen steg ännu mer, 90 procent.

Egentligen får man inte göra tv-reklam för exempelvis casinospel i Sverige, men det går att komma runt genom att annonsera i kanaler som inte sänds från Sverige.

I en reklampaus kan det vara reklam för flera olika internetcasinon. Just sådana snabba internetspel, anses av många också som farligast vad gäller risken att bli spelberoende.

Bolagen som gör reklamen har inte licens att verka i Sverige, men eftersom det är enkelt att komma runt genom att ha en licens på Malta och sen erbjuda spel på internet.

Efter att Sverige stämts i EU-domstolen för spelmonopolet, så sa den nuvarande regeringen i slutet av oktober att man skulle öppna upp spelmonopolet med ett licenssystem för privata bolag, men hur ska utredas.

Spelbolaget Betsson är ett av de privata spelbolag som riktar sig mot bland annat svenskar, och bolaget är också noterat på Stockholmsbörsen.

Men någon licens för att verka i Sverige har man inte, i stället kan svenskar spela via internet, då bolaget har licens på bland annat Malta, och många spelbolag arbetar på det sättet.

Den svenska marknaden är också attraktiv för nya spelbolag inriktade på internetcasino. Magnus Silfverberg är VD på Betsson.

– Det är ganska enkelt att starta upp, det finns många leverantörer av internetcasinospel, och det är enklare än andra spelformer att starta ett nytt bolag. Det är mycket reklam, och det är många bolag som kommer in på marknaden, och det är lätt att ta sig in på marknaden, så ur den synvinkeln ser vi också att det vore bra med ett licenssystem för att eventuellt få lite mer barriärer för att starta upp nya spelbolag, säger Magnus Silfverberg.

Grunden i vår journalistik är trovärdighet och opartiskhet. Sveriges Radio är oberoende i förhållande till politiska, religiösa, ekonomiska, offentliga och privata särintressen.
Har du frågor eller förslag gällande våra webbtjänster?

Kontakta gärna Sveriges Radios supportforum där vi besvarar dina frågor vardagar kl. 9-17.

Du hittar dina sparade avsnitt i menyn under "Min Lista".